Kauppakamarien ensimmäistä kertaa 4.10.–8.10.2021 järjestetty kansainvälistymisviikko oli menestys: yli 500 osallistujaa oli kuulemassa kansainvälistymisen asiantuntijoita tärkeiltä markkinoilta ympäri maailman. Tarjolla oli katsauksia niin läheltä kuin kauempaa; Virosta, Puolasta ja Saksasta Arabiemiraatteihin, Latinalaiseen Amerikkaan ja Yhdysvaltoihin.
Suomalaisten yritysten uusien markkinoiden valloitusta ja kasvua tuettiin kansainvälistymisviikolla laajalla valikoimalla informatiivisia tilaisuuksia, joita kauppakamarit järjestivät ympäri Suomea. Myös Helsingin seudun kauppakamari ja Enterprise Europe Network olivat omalta osaltaan tuomassa uutta tietoa ja vahvistamassa osaamista suomalaisissa yrityksissä. Kansainvälistymisen teemat painottuivat vientiin ja eri maiden markkinamahdollisuuksiin, myös rahoitus ja kv-rekrytoinnit olivat tärkeässä roolissa.
Lähimaat sisämarkkinoilla kiinnostavat, vaikka kaukomailla ollaankin läsnä
Suomalaisia yrityksiä kiinnostavat kansainvälistymisessä läheltä löytyvät Euroopan Unionin sisämarkkinoiden maat. Kulttuurieroja löytyy läheltäkin, ja niitä käytiinkin läpi useassa tapahtumassa. Niinkin suomalaisille läheisestä maasta kuin Virosta löytyy neuvotteluihin ja liiketoiminta-ajatteluun liittyviä eroja. Viro on myös dynaaminen ja moderni maa, erityisesti digitaalisuutensa kautta. Tämä taas on hurja kontrasti Saksaan nähden, joka on digitaalisuudessaan paljon konservatiivisempi: käteinen on edelleen suosituimpia maksamisen muotoja ja useissa liike-elämän tilanteissa kynä ja paperi ovat digitaalisia versioitaan yleisempiä.
Erityisesti suuret yritykset ovat kuitenkin läsnä myös kauempana Euroopasta. Esimerkiksi Brasiliassa, maailman kahdeksanneksi suurimassa taloudessa, suomalaiset toimivat erityisesti esimerkiksi metsäteollisuudessa. Yleisesti Latinalainen Amerikka kiinnostaa koulutetun väestönsä ja luonnonrikkauksiensa vuoksi.
Suomalaiset yritykset ovat kiinnostuneista kansainvälisestä kaupasta, ja kauppakamarit ovat yritysten edunvalvojina mukana vientiä edistämässä myös jatkossa, esimerkiksi asiakirjapalvelujen, ulkomaankauppa & maatieto -palvelun ja Enterprise Europe Networkin kautta. Lue lisää kansainvälistymispalveluistamme!
KAUPPAKAMAREIDEN KANSAINVÄLISTYMISPALVELUT: https://kauppakamari.fi/palvelut/kauppakamareiden-kansainvalistymispalvelut/
VIRO-ARTIKKELI
https://helsinki.chamber.fi/virosta-ja-viron-markkinoista/
PUOLA-ARTIKKELI
https://helsinki.chamber.fi/vaurastuva-puola-tarjoaa-kasvumahdollisuuksia-suomalaisille-yrityksille/
LATINALAINEN AMERIKKA-ARTIKKELI
https://helsinki.chamber.fi/liiketoimintamahdollisuuksia-latinalaisesta-amerikasta/
Lisätiedot
Hanna Blomqvist, asiantuntija, Enterprise Europe Network