Vientiasiakirjat

Myönnämme yrityksille ulkomaankaupan asiakirjoja, kuten EU:n yleisiä alkuperätodistuksia, ATA carnet-tulliasiakirjoja, kauppalaskujen vahvistuksia sekä Force Majeure ja muita erityistodistuksia kaupan osapuolten ja vientimaan viranomaisten vaatimuksiin.

Kansainvälisyys

Vientiasiakirjojen hinnasto

  1. Normaali vahvistus
    Alkuperäinen asiakirja 36 €
    Kopio 18 €

  2. Erikoistodistukset
    Ryhmä 1: 50 €
    Ryhmä 2: 80 €
    Ryhmä 3: 200 €
    Kopio 18 €

Alkuperätodistuksia varten vaadittavat lomakepohjat saat meiltä maksutta.

Mikäli tulostamme ja postitamme haetun alkuperätodistuksen puolestasi, perimme viiden euron toimitusmaksun, pikakirjeistä veloitetaan erikseen.

ATA carnet käytön esimerkki:

Apocalyptican huippusellistit kiersivät maailmalla 235 konserttia, 46 maata ja 32 kuukautta ATA carnet’n avulla soitinten ja muiden tavaroiden kuljettaminen maasta toiseen helpottui merkittävästi.

Ulkomaankaupan vientiasiakirjat

Alkuperätodistukset ja asiakirjavahvistukset

EU:n yleinen alkuperätodistus osoittaa tavaran alkuperän, jotta kohdemaassa voidaan toimia tullaus tai kaupallisten määräysten mukaisesti. Se ei takaa tullietuuksia, koska sitä käytetään vain maissa, joiden kanssa EU:lla ei ole vapaakauppasopimusta.

Lue lisää Euroopan unionin yleisistä alkuperäsäännöksistä.

Myönnämme alkuperätodistuksia sekä asiakirjojen vahvistuksia vientiasiakirjat-palvelun kautta. Esimerkiksi kauppalasku, pakkausluettelo tai hinnasto voidaan leimalla vahvistaa kauppakamarissa.

Arkisin kello 16 mennessä toimitetut hakemukset käsitellään saman päivän aikana.

Näin haet alkuperätodistuksia tai asiakirjojen vahvistuksia

  1. Rekisteröidy asiakkaaksi vientiasiakirjat.fi
  2. Kun olet saanut kuittauksen rekisteröinnin vahvistuksesta, Kirjaudu palveluun -> Kirjaudu – Tilaa salasana -> Unohtuiko salasana
  3. Hae alkuperätodistuksia & asiakirjojen vahvistuksia ohjeen mukaan
  4. Tulosta palvelun kautta väritulostimella myönnetyt alkuperätodistukset

Mikäli sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä toimistoomme:
p. 06- 429 8100 tai ep@kauppakamari.fi

ATA carnet

ATA carnet on kansainvälinen tulliasiakirja, joka avulla tavaroita voidaan viedä sopimukseen liitty­nei­siin maihin tulli- ja verovapaasti korkeintaan yhden vuoden ajaksi. Lyhenne ATA (Admission Temporaire / Temporary Admission) kertoo, että kysymyksessä on tavaroiden väliaikainen maasta­vienti. ATA carnet –tulliasiakirjan avulla viedä väliaikaisesti tavaraa, kuten kaupallisia tavaranäytteitä, ammatinharjoittamisvälineitä ja näyttelytavaroita. Esimerkkeinä voidaan mainita tietokoneet, työkalut, kuvauskalustot, soittimet, koneet, korut, vaatteet, lääketieteelliset laitteet ja taideteokset. ATA carnet’ta ei voida käyttää, kun tavaroita viedään jalostettaviksi tai korjattaviksi tai kun viedään tavaraa, joka kulutetaan matkan aikana tai jaetaan asiakkaille.

ATA carnet -järjestelmän tarkoituksena on helpottaa ja yksinkertaistaa edellä mainittujen tavara­ryhmien osalta noudatettavaa väliaikaista tullivapausmenettelyä siten, että ATA carnet  

  • korvaa vientiasiakirjat lähtömaassa,              
  • korvaa väliaikaisessa vientimaassa tarvittavat tulliasiakirjat,
  • sisältää kansainvälisesti hyväksyttävän takuun, joka kattaa mahdollisen tullin ja tuontiverot maahan tuotavista tavaroista, ja
  • toimii tavaroiden kauttakuljetusasiakirjana.
  • palauttaa tavarat lähtömaahan sujuvasti.

ATA carnet ei korvaa muita tuonnin yhteydessä mahdollisesti vaadittavia asiakirjoja tai lupia (esim. ampuma-aseen tuontiluvat, terveystodistukset). ATA carnet’n käyttäjän on hyvä tarkistaa myös tavaraliikennelupien tarve Traficomin sivuilta.

ATA carnet myönnetään luotettavalle hakijalle (yritykselle), jonka toimipaikka on carnet’n myöntävän kauppakamarin toiminta-alueella. 

Huomaathan, että ATA carnet’n myöntämisprosessi vie vähintään 4 arkipäivää, minkä vuoksi on hyvä olla hakemuksen kanssa liikkeellä hyvissä ajoin.

Tarvitsetko ATA carnet tulliasiakirjan?

  1. Tutustu sitoumustekstiin, jossa hakija sitoutuu noudattamaan ATA carnet’ta koskevaa tulliyleissopimusta. SITOUMUS.pdf
  2. Rekisteröidy atacarnet.fi sekä tutustu hakuohjeisiin
  3. Tee tarkalleen yksilöity hakemus järjestelmästä
  4. Luottoluokitustarkastuksen jälkeen hakemus voidaan hyväksyä tai hylätä, tiedotamme sähköpostitse tai puhelimitse mikäli hakemuksessa on täydennettävää tai muokattavaa.
  5. Hyväksymisen jälkeen kauppakamari kokoa ATA carnet’n ja ilmoittaa, kun se on noudettavissa toimistoltamme.

Epäselvissä tilanteissa autamme mielellämme – ota yhteyttä p. 06- 429 8100 tai ep@kauppakamari.fi

Erikoistodistukset

Erikoistodistukset voidaan myös pyynnöstä vahvistaa kauppakamarissa, jos kaupan osapuolten käytännöt sitä edellyttävät. Esimerkkejä erikoistodistuksista:

  • Force Majeure
  • Certificate of Good Standing -todistus yrityksen olemassaolosta
  • Free sales -todistus

Force Majeure

Ylivoimaisella esteellä (force majeure) tarkoitetaan sopimusoikeudessa sopimuksen osapuolista riippumatonta, odottamatonta ja poikkeuksellista tapahtumaa, joka estää sopimuksenmukaisen suoritusvelvollisuuden täyttämisen siten, että tämän vaikutuksen torjuminen on osapuolen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Sopimusosapuolen on tällaisessa tilanteessa mahdollista vapautua suoritusvelvollisuudestaan. Erityistodistuksia ylivoimaisesta esteestä eli force majeure todistuksia lakkotilanteesta tai muusta liiketoimintaan tai kauppakäytäntöihin liittyvästä asiasta voidaan harkinnan perusteella antaa kauppakamareissa.

Tarvitsetko erityistodistuksen?

Ota yhteys Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimistoon p. 06- 429 8100 tai ep@kauppakamari.fi

Ulkomaankaupan sopimukset

Järjestämme vientikaupan sopimuksiin, toimituksiin, maksutapoihin ja riskienhallintaan liittyvää koulutusta sekä välitämme tietoa Kansainvälisen kauppakamarin ICC-sopimusmalleista mm.:
• Kauppasopimus
• Jälleenmyynti- ja agenttisopimus
• Incoterms 2020 -toimitusehdot
• ICC:n maksutapaohjeet; remburssit, perittävät ja takaukset

Kaupan erimielisyydet – Välimiesmenettely ja ADR

Erimielisyyksiä kauppakumppanin kanssa? Keskuskauppakamarin välimieslautakunta tarjoaa välimiesmenettely- ja sovittelupalveluita kotimaisten ja kansainvälisten riitojen ratkaisuun. Välimiesmenettely on nopea, kustannustehokas, asiantunteva ja luottamuksellinen vaihtoehto riitojen ratkaisemiseen. Riidanratkaisua ja laajemmin konfliktinhallintaa kannattaa miettiä jo sopimuksia tehtäessä. Keskuskauppakamarin välimieslautakunta tarjoaa välimiesmenettelyyn liittyviä tietoja ja palveluita.

Autan mielelläni vientiasiakirja-asioissa:

Valerija Hirvilammi

PALVELUkoordinaattori

+358 40 533 8537
ulkomaankaupan asiakirjat, laskutus, neuvontapalvelut, markkinointi