Pienillä säädöillä parempia kohtaamisia
Kohtaamiset ovat muuttaneet muotoaan, mutta tapaamme edelleen työssämme sekä kasvotusten että etäyhteyksin asiakkaitamme, tiimikavereitamme ja monenlaisia verkostojamme. Voisivatko nämä kohtaamiset olla vielä nykyistäkin parempia – sellaisia, jotka toisivat sekä tuloksia että työn iloa?
Mikä on hyvän kohtaamisen merkki?
Onko hyvän kohtaamisen merkki se, että kokee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi? Vai se, että erilaisia näkökulmia tuodaan esiin ja hyödynnetään? Vai tunnistaako hyvän kohtaamisen siitä, että siinä saadaan uusia oivalluksia, löydetään ratkaisuja ja päästään jollakin tavoin eteenpäin? Etenkin asiakaskohtaamisissa onnistumisen merkit voivat olla selvät ja rahassa mitattavia tuloksia voi tulla nopeastikin.
Vuorovaikutustaidot ovat opeteltavissa
Kaikki eivät ole syntyneet vuorovaikutuksen tyylitaitureiksi. Onneksi vuorovaikutustaidot ovat opeteltavissa. Opettelu voi alkaa vahvuuksien tunnistamisesta ja tiedostamisesta. Joko olet pohtinut seuraavia kysymyksiä?
a) Tunnistatko tyylisi vahvuudet ja huomaatko miten käytät niitä?
Olet ehkä saanut kiitosta kyvystäsi tuoda esiin faktoja. Myyntityössäsi panostat innoissasi palvelun ylivoimaisuuden selittämiseen tarkkojakin tarkemmin tiedoin. Moni asiakas ei lämpene faktoja korostaville selityksellesi lainkaan. Käytätkö vahvuuttasi joskus liikaa?
b) Havaitsetko toisten tyylit ja osaatko mukauttaa omasi niihin?
Näetkö milloin joku kaipaa kuulluksi tulemista, yhteistä asioiden pallottelua, nopeampaa etenemistä tai aikaa yksin pohtimiseen? Miten hyvin osaat mukauttaa tyyliäsi tilanteen mukaan erilaisten ihmisten kanssa toimiessasi?
c) Huomaatko miten tyylisi haastaa oman energiasi johtamisen?
Voit olla parhaimmillasi esimerkiksi nopeissa käänteissä. Saat varmasti tuloksia ja kehuja niistä. Pyrit entistäkin innokkaammin tekemään salamannopeita päätöksiä ja saamaan asiat päätökseen yhdellä istumalla. Miten hyvin saat johdettua energiaasi niin, että jaksat haastavissakin kohtaamisissa löytää myönteisen vireen?
Pienet säädöt voivat tuoda isoja tuloksia
Paremmat kohtaamiset eivät vaadi oman tyylin muuttamista toisenlaiseksi vaan vahvuuksien tunnistamista ja niiden järkevää käyttöä sekä mukauttamismahdollisuuksien huomaamista ja hyödyntämistä. Mielenkiintoista opeteltavaa riittää varmasti ihan jokaiselle. Tehdäänkö tästä parempien kohtaamisten vuosi?
Kirjoittaja Pia Aalto on ratkaisukeskeinen valmentaja ja coach, joka auttaa monenlaisissa eri tehtävissä toimivia henkilöitä, tiimejä ja johtoryhmiä huomaamaan, sanoittamaan ja hyödyntämään erilaisuutta ja saamaan sitä kautta lisää työn iloa ja tuloksia. Piasta lisää: www.piaaalto.fi
Koulutamme aiheesta Seinäjoella:
Asiakaskohtaamisten mestariksi – oivalluksia, työkaluja ja tuloksia 1.4.2025
Onnistuneet asiakaskohtaamiset eivät ole sattumaa – ne ovat taidon, ymmärryksen ja työkalujen tulosta. Tässä koulutuksessa saat käytännön ratkaisuja, syvennyt omaan tyyliisi ja opit käsittelemään haastavia tilanteita ratkaisukeskeisesti.
Koulutus sisältää henkilökohtaisen DiSC®-tyylianalyysin. (Arvo 250 €)
Ilmoittaudu ja varmista paikkasi täältä!
Lisätietoja koulutuksesta: