Tehokas kassanhallinta pitää yrityksen elossa
Kun yrityksen kassa on kunnossa ja kassanhallinta hoidettu suunnitelmallisesti, on yrityksellä mahdollisuus keskittyä rauhassa varsinaiseen liiketoimintaan. Hyvin hoidettu kassa mahdollistaa varautumisen tuleviin haasteisiin tai toiminnan sopeuttamisen riskien realisoituessa. Kassanhallinnan laiminlyönti taas johtaa pahimmassa tapauksessa yrityksen näivettymiseen, toiminnan pyöriessä riittämättömillä kassavaroilla.
– Yritykset eivät aina ymmärrä kassan merkitystä riittävän hyvin. Yrityksen kassavirta on kuin ihmisten verenkierto: jos se alkaa sakkaamaan, niin moni asia yrityksen toiminnassa vaikeutuu, kertoo Aito Säästöpankin yrityspankinjohtaja Sari Salmela.
Epävarmoina aikoina kassanhallinnan merkitys korostuu. Viimeisen kolmen vuoden aikana suomalaisia yrityksiä ovat kurittaneet niin koronavuodet kuin Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset. – Kassanhallinnan tehostamiseen olisi syytä herätä viimeistään nyt: Ukrainan sodan aiheuttamaan kustannusten nousuun on ehkä jo reagoitu, mutta inflaatio ja yleisen kustannustason nousu nakertavat edelleen kassaa – vielä lähes huomaamatta, Salmela neuvoo.
– Jos yrityksen kassassa on varaa, voi yritys kriisin sattuessa mukauttaa ja kehittää toimintaansa. Jos kassa taas on tyhjä, joutuu yritys tarjouskilpailuja tai kauppoja voittaakseen myymään työtään ja osaamistaan halvalla, jotta raha saadaan kiertämään ja palkat maksettua. Syntyy kierre, jonka lopputuloksena on kannattamaton liiketoiminta, Salmela valottaa.
Maksuvalmius, liiketoiminnan kivijalka
Yrityksellä tulee olla riittävästi tilivaroja yritystoiminnan tavanomaisten kulujen maksuun. Toiminnan ylläpitämiseksi ja kasvun turvaamiseksi tulisi löytyä puskurivaroja esimerkiksi lomarahojen ja osinkojen maksua sekä investointeja, kuten osamaksusopimuksen käsirahaosuutta, varten. Suurempiin investointeihin, sukupolvenvaihdoksiin sekä henkilöstön sitouttamiseen ja palkitsemiseen kannattaa varautua ennakoiden siirtämällä kassapuskurista varoja pitkäaikaisempiin sijoituksiin.
– Mikäli kassassa ei tahdo olla tarpeeksi rahaa kuluihin, kielii se kassanhallinnan ongelmista. Jos ostolaskujen eräpäivää joutuu venyttämään, on aika istahtaa alas ja miettiä, onko yrityksen omien laskusaatavien maksuajat liian pitkät vai onko kassavaje merkki kannattavuusongelmasta, Salmela neuvoo.
Mikäli kassa ei riitä, on tärkeää tiedostaa ongelmien juurisyyt sekä aloittaa aktiivinen ja avoin keskustelu yhteistyökumppanien kanssa.
– Yhteistyökumppaneihin kannattaa ottaa yhteyttä rohkeasti, ja keskustella maksuajoista, ostolaskujen rahoituksesta tai nykyisten luottojen maksusuunnitelmasta. Yrityksen positiivinen kehitys ja kasvu on myös yhteistyökumppanin etu, Salmela muistuttaa.
Kassanhallinta tuloskunnon kirittäjänä
Jokaisella yrityksellä tulisi olla suunnitelma kassanhallinnasta ja tuloskunnon parantamisesta: tulorahoituksen kasvattamisesta, kannattavuuden parantamisesta ja kulujen sopeuttamisesta.
Kassanhallintaa voi kohentaa monella tavalla. Varapuskurin kerryttäminen onnistuu vaivattomasti kuukausittaisen rahastosäästämisen avulla. Joustoa kassaan tarjoavat erilaiset myynti- ja ostolaskurahoitusratkaisut, osamaksu- ja leasingrahoitukset sekä tililimiitti, rahoituslimiitti tai perinteinen velkakirjalaina.
– Laskurahoitusta hyödyntämällä rahat saadaan kotiutettua nopeasti kassaan, jolloin yrityksen varat eivät ole liian kauaa kiinni laskusaatavissa. Laskurahoitus tuo tasapainoa myös kassan kausivaihteluihin, opastaa Salmela.
– Rahoituksen käyttö tai puskurin kerryttäminen voidaan nähdä myös yhtenä yrityksen tuotannontekijöistä yrityksen kasvutarinaa ja tuloskunnon tervettä kehittymistä tukemassa. Oman yrityksen tarpeisiin ja tavoitteisiin sopivaa kassanhallinnan ratkaisua kannattaa lähteä suunnittelemaan yhdessä pankin asiantuntijan kanssa, Salmela summaa.
Lisätietoja:
Sari Salmela | yrityspankinjohtaja | Aito Säästöpankki | 045 324 7524 | sari.salmela@saastopankki.fi
Aito Säästöpankki Oy on valtakunnalliseen Säästöpankkiryhmään kuuluva paikallinen säästöpankki. Pankki palvelee Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Etelä-Pohjanmaalla. Pankin tehtävänä on edistää säästämistä sekä asiakkaiden ja koko toimialueen taloudellista hyvinvointia tarjoamalla henkilökohtaista talouden valmennusta ja sujuvaa pankkipalvelua kanavasta, ajasta ja paikasta riippumatta.