Asuntokaupassa on tapahtunut käänne parempaan Seinäjoella

21.10.2024

Asuntokaupassa on tapahtunut käänne parempaan Seinäjoella

Sp-Koti Seinäjoen yrittäjä Jussi Uiton mukaan uutta kotia etsivien yhteydenottojen ja asuntonäytöillä kävijöiden määrät ovat lisääntyneet Seinäjoella elokuusta lähtien tasaisesti ja kauppamäärät ovat lähteneet nousuun. Ensiasunnon ostajia ja nuoria perheitä on nyt liikkeellä paljon. 2000-luvun hyväkuntoisille ja alle 300 000 euroa maksaville omakotitaloille riittää ostajia jopa jonoksi asti.

Seinäjoella, kuten monilla muillakin paikkakunnilla Suomessa, piristynyttä asuntokauppaa jarruttaa pula myytävästä. Halutuimpia asuntotyyppejä eli uudehkoja, hyväkuntoisia ja alle 300 000 euroa maksavia omakotitaloja ja perheasuntoja on myynnissä liian vähän kysyntään nähden.

– Seinäjoella on tehty tänä vuonna hyvin kauppoja myös kalliimmista kohteista. Yli 400 000 euroa maksavia kohteita on myös ollut myynnissä ennätysmäärä tänä vuonna, sanoo Sp-Koti Seinäjoen yrittäjä Jussi Uitto.

– Rakenteilla olevia uudiskohteita on Seinäjoella myynnissä tällä hetkellä selvästi vähemmän kuin ennen taantumaa. Etuovi.comissa myynnissä olevista kohteista yli 80 prosenttia on vanhoja asuntoja. Niitä on tällä hetkellä myynnissä 552 ja uudiskohteita 73. Tämän hetken kauppamääriä tai hintoja ei kannata verrata vuosiin 2020–2022, jolloin Seinäjoellakin kauppa kävi poikkeuksellisen vilkkaana.

– Seinäjoella on kuitenkin myös myyty uudisasuntoja viime ja tämän vuoden aikana, toisin kuin monilla muilla paikkakunnilla tai isommissa kaupungeissa Suomessa, joissa uudisasuntokauppa on ollut täysin jäissä. Esimerkiksi uudet rivitalo- ja luhtitaloasunnot ovat käyneet Seinäjoella kaupaksi taantumankin aikana, Uitto jatkaa.

– Alkuvuosi oli haastavaa aikaa ja asuntojen myyntiajat pitkiä. Kesällä alkoi näkyä ensimmäisiä orastavia merkkejä asuntokaupan vilkastumisesta, ja nyt elämme käännekohtaa markkinassa. Korkojen jo melko rajukin pudotus on rohkaissut ihmisiä asuntokaupoille, ja patoutumaan päässyt kysyntä on alkanut purkautua, toteaa Uitto. – Yrityksellemme elokuu oli kauppamäärällisesti paras kuukausi puoleentoista vuoteen. Hyvä kauppatahti jatkui koko syyskuun ja jatkuu edelleen.

– Tarjonnan vähäisyys on iso haaste Seinäjoen asuntomarkkinoilla. Ostajia on runsaasti liikenteessä, mutta myytävästä on pulaa. Haetuimpien kohteiden vähäisyys tulppaa jo nyt asuntokauppaa.

Oikean hinnoittelun merkitys korostuu asunnon myynnissä

– Hinnoittelun merkitys on korostunut viimeisten kahden vuoden aikana. Seinäjoellakin on tapahtunut asuntojen hinnoissa pientä korjausliikettä alaspäin, eikä asunnoista saa enää samaa hintaa kuin vaikkapa pari vuotta sitten. Liian kova hintapyyntö voi pilata koko alkumyynnin. Me käymme yrityksessämme jokaisen arviointikohteen viiden hengen kokeneen välittäjäporukkamme kanssa läpi, jotta saamme hinnan heti kohdilleen, Uitto kertoo.

– Välittäjien ammattitaito ja kokemus korostuvat haastavassa markkinatilanteessa, painottaa myös Aito Säästöpankin Seinäjoen paikallisjohtaja Päivikki Kangas.

Uusi ilmiö Seinäjoen asuntomarkkinoilla – Remontteja vaativat kohteet eivät kiinnosta ostajia

– Vielä 10 vuotta sitten monet halusivat ostaa remontoitavan kohteen, minkä sai muuttaa omannäköisekseen. Nyt maksetaan mieluummin vaikka vähän enemmän siitä, että asunto on sisäänmuuttokunnossa eikä pieniä pintaremonttejakaan tarvitse itse ryhtyä tekemään, kertoo Uitto.

– Kaikki remontit, joilla parannetaan kiinteistön tai asunnon teknistä kuntoa ja energiatehokkuutta, edistävät myyntiä. Ostajat ovat tänä päivänä erittäin valveutuneita. Energialuokat ja -todistukset kiinnostavat ihan eri tavalla kuin ennen. Nuoret ensiasunnon ostajatkin haluavat tutustua ennen ostopäätöstä huolellisesti taloyhtiöiden taloudelliseen kuntoon ja mahdollisiin tuleviin remonttisuunnitelmiin, kertoo Päivikki Kangas. – Omasta asunnosta ja yhtiöstä kannattaakin pitää jatkuvaa huolta, jos haluaa varmistaa, että se säilyttää arvonsa ja kaupallisen kiinnostavuutensa.

– Seinäjoen asuntomarkkinoiden piristyminen näkyy meillä pankissakin. Yhteydenottojen ja lainaneuvotteluiden määrät ovat lisääntyneet ja kauppoja tehdään tasaisen kiihtyvään tahtiin. Seinäjoella on nostettu syksyn aikana melko paljon ASP-lainoja, mikä kertoo ensiasunnon ostajien aktivoitumisesta markkinoilla, kertoo Kangas.

– Seinäjoki on vetovoimaista kasvukeskusaluetta, jonne muuttaa koko ajan väkeä ympäristökunnista. Kaupunginosien välillä ei ole suuria eroja kiinnostavuudessa. Vanhemmat asuinalueet, kuten Hyllykallio, Jouppi, Jouppila, Kärki ja Pajuoma vetävät yhtä hyvin kuin Karhuvuoren ja Kärjen kaltaiset uudet asuinalueet.  Täällä on myös kaavoittaja ollut koko ajan hereillä, eli tonttipula ei tule estämään uudisasuntorakentamista sen lähtiessä jälleen voimakkaammin käyntiin, toteavat Uitto ja Kangas.

Lähde: Etuovi.comin Asuntomarkkinoiden tietopalvelu

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan aiheesta lisää:

Päivikki Kangas
Säästöpankkiiri, paikallisjohtaja