NATO ja uudet liiketoimintamahdollisuudet suomalaisille yrityksille

12.09.2024

NATO ja uudet liiketoimintamahdollisuudet suomalaisille yrityksille

Seinäjoella OmaSp Stadionilla 3. syyskuuta 2024 järjestetyssä tilaisuudessa esiteltiin puolustusalan hankintojen mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille, erityisesti NATO-jäsenyyden avaamia uusia markkinoita. Puhujina olivat Taina Hurme Puolustusvoimien logistiikkalaitokselta sekä Aleksi Heikkilä Image Wear Oy:sta.

He painottivat, että NATOn jäsenenä Suomi saa entistä laajemmat mahdollisuudet osallistua puolustusalan kilpailutuksiin, jotka eivät rajoitu pelkästään sotilasteknologiaan, vaan koskevat myös kulutustavaroita ja palveluita.

Puolustusvoimien hankinnat ja mahdollisuudet yrityksille

Toimialapäällikkö Taina Hurme korosti esityksessään puolustusvoimien hankintaprosessien avoimuutta ja lainmukaisuutta. Hankintalainsäädäntö, kuten hankintalaki ja PUTU-laki, määrittelevät kilpailutusten kynnysarvot ja menettelytavat. Yritykset voivat osallistua tarjouskilpailuihin rekisteröitymällä CloudiaTarjouspalveluun, jota Puolustusvoimat käyttää kansallisten ja osin kansainvälisten hankintojen toteutuksessa. Hurme korosti myös pienhankintojen merkitystä, jotka ovat hankintalainsäädännön ulkopuolella, mutta tarjoavat pienille ja keskisuurille yrityksille mahdollisuuden toimia puolustusvoimien alihankkijoina.

NATO hankintaorganisaatiot ja kansainväliset markkinat

Aleksi Heikkilä Image Wear Oy:sta valotti NATO hankintaorganisaatioiden, kuten NSPA

(NATO Support and Procurement Agency) ja NCIA (NATO Communication and Information Agency), roolia ja suomalaisten yritysten mahdollisuuksia näissä hankinnoissa. Heikkilä huomautti, että NATO hankinnat ovat pääasiassa kansainvälisiä kilpailutuksia, mutta ne pyrkivät suosimaan jäsenmaiden yrityksiä. Hän painotti rekisteröitymisen tärkeyttä NSPA yritysrekisteriin, mikä avaa ovet laajemmille markkinoille.

Tilaisuudessa keskusteltiin myös siitä, miten yritykset voivat valmistautua tehokkaasti NATO hankintoihin. Tämä sisältää muun muassa NATO nimikkeistöjärjestelmän (NCAGE ja NSN-koodit) tuntemuksen, laadunvarmistusstandardien täyttämisen ja aktiivisen osallistumisen tarjouskilpailuihin sekä alan verkostoitumistapahtumiin.

Strategiset kumppanuudet ja huoltovarmuus

Puolustusvoimien hankintapolitiikkaan kuuluu myös strategisten kumppanuuksien kehittäminen, joissa keskeiset kansalliset turvallisuusedut voivat oikeuttaa poikkeamisen avoimista kilpailutuksista. Esimerkiksi SEUT 346 1b -hankinnat turvaavat Suomen keskeiset turvallisuusedut ja ne voidaan toteuttaa rajoitetusti kotimaisille toimijoille.

Tilaisuuden anti korosti, että suomalaisille pk-yrityksille on tarjolla merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia NATO- ja Puolustusvoimien hankinnoissa. Jäsenyys NATO:ssa poistaa maariskit ja avaa uusia markkinoita myös kulutustavaroille ja palveluille. On kuitenkin tärkeää, että yritykset perehtyvät tarkasti hankintaprosesseihin, täyttävät vaaditut kelpoisuusehdot ja verkostoituvat aktiivisesti puolustusalan toimijoiden kanssa.

Tilaisuuden päätti yrityspaneelikeskustelu, jossa käsiteltiin menestystekijöitä puolustusteollisuuden toimittajaksi pääsemiseksi. Haastateltavat yritysedustajat olivat yrittäjä Lauri Latvala Lumikko Oy:sta ja kehitysjohtaja Jarmo Lahtela, CareVisioN.Paneelin viesti oli selvä: suunnitelmallisuus, strateginen sitoutuminen ja kansainvälinen yhteistyö ovat avainasemassa menestyksen saavuttamisessa puolustusalalla.

Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä ELY:n, Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien, Into Seinäjoen, Finnveran, Viexpon, Team Finlandin ja TE-toimiston kanssa. Tapahtuman juontajana toimi Aki Ruotsala.