Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan kauppakamarien Suupohjan aluevaliokunnan kannanotto: Suupohjan rata tukemaan alueen investointeja

28.06.2023

Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan kauppakamarien yhteinen Suupohjan aluevaliokunta esittää, että Suupohjan rata on saatettava nykyaikaiseen, liikennöitävään kuntoon.

Viranomaisten keväällä tekemissä peruskorjausselvityksissä radan kunnostuksen hinnaksi on laskettu 240 miljoonaa euroa sisältäen täyden sähköistyksen. Väylävirasto ilmoitti myös, että radan liikenne tulisi kannattamattomana lakkauttaa vuoden 2024 loppuun mennessä. Aikaisemmin tehdyt laskelmat ovat olleet noin 130 miljoonaa euroa, joten viimeisin, kaksinkertainen kustannusarvio tekee investoinnista tarkoituksettoman kalliin.

Pohjalaismaakuntiin radan vaikutusalueelle on suunnitteilla noin kymmenen miljardin euron investoinnit. Pelkästään radan päätepisteeseen Kaskisiin on suunnitteilla Metsä Boardin noin miljardin euron taivekartonkitehdas ja naapuriin Kristiinankaupunkiin saman mittaluokan vetytehtaita sekä raakaterästehdas. Kaskisten satama kuuluu lisäksi eurooppalaiseen TEN-T kattavaan liikenneverkkoon, joka edellyttää, että satamaan on raideyhteys.

Suupohjan radan peruskorjauksesta hyötyisivät yllä mainittujen lisäksi useat muutkin yritykset, jotka kuljettavat tavaraa Kaskisten sataman kautta. Sataman ja Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen selvityksen mukaan Suupohjan radalle olisi mahdollista saada yli kahden miljoonan tonnin edestä tavaraa vuosittain. Radan epäselvän tulevaisuuden takia, yritykset eivät kuitenkaan uskalla hyödyntää rataa tuotekuljetuksiinsa.

Näiden investointisuunnitelmien valossa Suupohjan aluevaliokunta on ihmeissään päätelmistä lopettaa liikennöinti radalla. Läntisen Suomen investointiaalto on ennennäkemätön ja on lyhytkatseista poistaa mitään alueen liikenneinfraa käytöstä nyt, kun alue kiinnostaa myös kansainvälisiä sijoittajia. Suuren mittaluokan teolliset investoinnit ovat yhteiskunnallisesti erittäin kannattavia ja maksavat itsensä nopeasti takaisin. Investointien myötä Suomeen tulee lisää työtä ja verotuloja, joten panostuksessa Suupohjan rataan on kyse merkittävästä tulevaisuusinvestoinnista.

Raideliikenne on tehokkain ja ympäristöystävällisin maaliikenteen muoto, jonka kapasiteetti on ylivoimainen rekkaliikenteeseen verrattuna. Suupohjan rata palvelee Nato-jäsenyyden myötä myös tehtäviä puolustussuunnitelmia ja parantaa Suomen huoltovarmuutta Kaskisten sataman kautta.

Nyt on aika lopettaa vuosia jatkunut jojo-liike Suupohjan radan korjauspäätöksien ympärillä ja korjata rata liikennöitävään kuntoon. Yritysten investoinnit tarvitsevat pitkäjänteisiä päätöksiä ja vakaata toimintaympäristöä.

Kari Hallman, Puucomp Oy
Timo Kalliomäki, POP Pankki Suomen Osuuspankki
Timo Kuusisto, Nordautomation Oy Mikael Louhi, Närko Group Oy Ab
Börje Norrgård, Oy Weekend Snacks Ltd Ari Ollikkala, Nipere Oy