Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -palkinnon sai Lapuan Kankurit

08.04.2022

Keskuskauppakamarin kolmatta kertaa järjestämässä Vuoden brändi -kilpailussa voiton vei Lapuan Kankurit, joka on yli satavuotias perheyritys. Valintaa perusteltiin muun muassa vahvojen arvojen ja vastuullisuuden näkymisenä yhtiön toiminnassa.

Pellava- ja villakutomo Lapuan Kankurit on tunnettu laadukkaista design-tekstiileistään. Yritys valmistaa valtaosan tuotteistaan omassa kutomossa Lapualla. Lapuan Kankureilla on tehtaanmyymälä Lapualla sekä myymälät Helsingissä ja Tokiossa.

”Lapuan Kankurien asiakaskokemus ja kilpailuetu rakentuvat vahvoille arvoille ja vastuullisiin tekoihin. Yhtiön toiminta ja viestintä ovat johdonmukaisesti linjassa arvojen kanssa”, sanoo palkintoraadin puheenjohtajana toiminut kokenut brändinrakentaja ja hallitusammattilainen Marina Vahtola.

Lapuan Kankurit palkittiin Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuri brändipäivä -tapahtumassa torstaina 7.4.2022.

Brändityön ja immateriaalioikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati valitsi voittajan kilpailuun mukaan ehdotettujen suomalaisyritysten joukosta. Kriteereihin kuuluvat muun muassa brändin tarina, asiakaskokemus, miten brändi näkyy liiketoiminnassa, miten henkilöstö on sitoutunut brändiin, uusiutuminen, digitaalisuus, innovatiivisuus, viestintä sekä brändin suojaaminen.

”Kilpailun tavoitteena on kehittää suomalaista brändiosaamista ja kannustaa suomalaisia yrityksiä pitkäjänteiseen brändityöhön. Perinteisistä mainoskilpailuista poiketen tarkastelemme brändejä laajemmin – esimerkiksi huomioimalla brändin ja immateriaalioikeuksien suojaamisen. Olemme todella iloisia, että tänä vuonna voiton vei pieni perheyritys, mikä osoittaa, että aidosti toimivan brändin luominen ei riipu yrityksen koosta”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Minna-Aalto Setälä.

Tunnustus otettiin Lapualla innolla vastaan

”Perheyrityksellämme on pitkä historia, joten brändi on meille kaikki kaikessa. Arvomaailmamme perustuu sukupolvelta toiselle siirtyneeseen ammattitaitoon, ja haluamme kantaa vastuumme tietotaidon siirtämisestä myös tuleville sukupolville”, sanoo Lapuan Kankurien markkinointijohtaja Jaana Hjelt, joka luotsaa yritystä puolisonsa Esko Hjeltin kanssa.

Hjeltin mukaan Lapuan Kankureita ohjaa kirkas brändin ydin: Kudomme hyvää elämää. Ja tämä lause muuttuu joka päivä näkyviksi teoiksi ja tuotteiksi.

”Brändi tulee todeksi vain konkreettisilla teoilla. Vastuullisuus näkyy meillä esimerkiksi sitoutumisena hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä ja investointeina tekstiilituotantoon Suomessa”, Hjelt sanoo.

Lapuan Kankurit avaa tänä vuonna Lapualle kaksi uutta tuotantolaitosta: villakehräämön ja viimeistelylaitoksen. Näin se saa hyötykäyttöön suomalaista lampaanvillaa, jota se on kerännyt lähitiloilta. Samalla Lapuan Kankurit tuo Suomeen takaisin tekstiiliteollisuutta, joka täältä ehti jo kerran kadota.

”Pääsemme yhdistämään vanhoihin oppeihin uutta teknologiaa ja toivottavasti myös uusia kuituinnovaatioita. Globaaliin kilpailuun voi vastata vain kehittymällä jatkuvasti, mutta sen voi tehdä myös vaalien omia juuria ja arvoja,” Jaana Hjelt sanoo.

Minna Aalto-Setälä

Lakimies, Keskuskauppakamari