Ukrainan sodan vaikutuksia meillä ja muualla

12.03.2022

Ukrainan sodan vaikutuksia meillä ja muualla

Ukrainan sota on ajanut jo yli miljoona ihmistä kodeistaan eri puolille Eurooppaa. Nämä ihmiset tarvitsevat apua. Samoin Ukrainan valtio tarvitsee apua puolustaakseen maataan sekä pitääkseen yhteiskunnan perustoiminnot käynnissä.

Olen yllättynyt positiivisesti länsimaiden yhtenäisyydestä Venäjää kohtaan ja siitä, että yritykset, organisaatiot ja yksittäiset ihmiset ovat todella halukkaita auttamaan Ukrainaa ja ukrainalaisia. Ukrainaan on jo toimitettu Keskuskauppakamarin koordinoimana kymmenkunta rekallista Ukrainan hallituksen toivomia tarvikkeita. Samoin Kansainvälinen Punainen Risti ja Unicef keräävät avustuksia ja ovat paikan päällä auttamassa.

Avun tarvetta on myös meillä Etelä-Pohjanmaalla. Alueelle on jo moniin kuntiin saapunut ukrainalaisia, joilla osalla on Suomessa sukulaisia tai tuttavia. Heille on vapaaehtoisten, kuntien ja muiden aktiivien toimesta alettu organisoimaan asuntoja, ruokaa ja muita perustarvikkeita. Tällaiselle paikallisesti tehtävälle avulle on todellista tarvetta ja auttaminen matalalla kynnyksellä on mahdollista myös paikallisille ja alueella toimiville yrityksille. Yritykset voivat tarjota apuaan kuntien maahanmuuttokoordinaattoreiden, Punaisen Ristin ja seurakuntien kautta.

Vienti Venäjälle ja Valko-Venäjälle on pakotteiden ja rahaliikenteen esteiden vuoksi vaikeutunut ja käytännössä lähes keskeytynyt. Tilanne myös elää päivittäin ja viikoittain, joten ajantasaisen ja kattavan tiedon saaminen vaatii usean eri tietolähteen seuraamista.

Keskuskauppakamari järjestää kaikille avoimia maksuttomia infotilaisuuksia tilanteesta ja kokoaa ja ylläpitää nettisivuillaan ajantasaista tietoa pakotteista (kauppakamari.fi/vaikuttaminen/venaja-pakotteista-yrityksille). Samoin Suomalais-Venäläinen kauppakamari jakaa tietoa, järjestää infotilaisuuksia ja tarjoaa puhelinneuvontapalvelua jäsenyritysten lisäksi kaikille tietoa tarvitseville yrityksille (www.svkk.fi). Hyviä tiedonlähteitä ovat myös Ulkoministeriön ja Team Finlandin nettisivut.

Suoran viennin osuus Ukrainaan, Venäjälle ja Valko-Venäjälle on eteläpohjalaisyrityksillä kohtuullisen pieni, mutta osalle yrityksistä hyvinkin merkittävä. Arvioni on, että välilliset vaikutukset koskettavat jollain tavalla valitettavasti kaikkia yrityksiä kohonneiden energiahintojen, nousevien raaka-aine ja kuljetuskustannusten ja pidentyvien toimitusaikojen kautta. Näiden kaikkia vaikutuksia meidän on vielä vaikea edes arvioida.

Yhteinen tavoitteemme on, että saisimme pidettyä pyörät pyörimässä ja koneet käynnissä mahdollisimman hyvin tilanteesta huolimatta. Tiedotamme osaltamme kaikista infotilaisuuksista ja keskustelumahdollisuuksista, joihin meidänkin yritykset voivat osallistua. Samoin kauppakamarin luottamushenkilöiden tapaamiset ovat hyviä tilaisuuksia jakaa tietoa, vertailla kokemuksia ja kuulla muilta yrityksiltä hyviä käytäntöjä tilanteen hallitsemiseksi. Kauppakamarin jäsenet ovat osa vahvaa verkostoa.

Tsemppiä kaikille!

Tomi Kohtanen