Mitäs vuoden aikana on saatu aikaan?

03.11.2022

Mitäs vuoden aikana on saatu aikaan?

Aloitin Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtajana vuoden 2021 marraskuun alussa. Nyt takana on siis vuosi tässä tehtävässä. Usein tässä kohdin ihmiset tekevät päivityksen LinkedIniin kertoen vuoden opeista, saavutuksista ja hyvistä kokemuksista. Kun tämä Kamariviesti sattuu näin sopivaan ajankohtaan, niin teen ensimmäisen vuoden summauksen tässä pääkirjoituksessa.

Valitettavasti päällimmäisenä ensimmäisestä vuodesta on mielessä Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa. Kun vuosi sitten teimme yhdessä edellisen toimitusjohtajan Pertti Kinnusen kanssa tämän vuoden toimintasuunnitelmaa ja budjettia, suunnittelimme koronan jälkeisen toimeliaisuuden ajan vuotta. Venäjän aloittama sota alkuvuonna laittoi yritysten suunnitelmat uusiksi ja sillä oli myös kauppakamarin toimintaan suuri vaikutus; uusi normaali ei alkanutkaan, vaan tuli uudenlainen epänormaali.

Sodasta johtuen aloitimme kauppakamareissa nopeasti ajankohtaisen tiedon jakamisen pakotteista, ulkoministeriön suosituksista, logistiikan uudelleenjärjestämisistä jne. Lähetimme jäsenillemme tietoa ajankohtaisista uutisista, Keskuskauppakamarin tietoiskuista ja otimme asian kaikissa valiokunnissa keskusteluun, jotta eri yritysten hyvät käytännöt ja opit saatiin jaettua mahdollisimman nopeasti mahdollisimman laajalle. Tuntui, että ihmisillä oli kova tarve keskustella tilanteesta, joten tarjosimme näitä mahdollisuuksia.

Pandemia muutti yritysten koulutuskäytäntöjä ehkä pysyvästikin siten, että aikaisemmin meille tyypillisten päivän ajankohtaiskurssien kysyntä ja tarjonta on siirtynyt pitkälle verkkoon. Suunnittelimme yhdessä henkilöstön kanssa niin keväälle kuin syksyllekin ison joukon mielenkiintoisia koulutuksia, mutta osallistujia ne eivät muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta koonneet.

Hallitustyön HHJ-kurssit ja HHJ-puheenjohtajakurssit onnistuivat vuoden aikana hienosti. Yhtenä positiivisena asiana on osallistujien monipuolistuminen. Nykyisin HHJ-kurssilaiset ovat sekä pienistä että isoista yrityksistä, sekä kuntaomisteisten yritysten hallinnosta. Molempia sukupuolia näkyy kursseilla tasaisesti ja osallistujien rooleina on muitakin kuin toimitusjohtajia, yrittäjiä tai hallituksen jäseniä. HHJ-kurssien anti on selkeästi ajankohtaista ja kiinnostavaa ja olen itsekin yrittänyt olla niissä mukana keskustelemassa ja verkostoitumassa mahdollisimman paljon.

Oma hallitustyömme, jossa toimin asioiden esittelijänä ja sihteerinä on toiminut vuoden aikana hyvin. Hallituksen jäsenet osallistuvat keskusteluun aktiivisesti tuoden esille niin yritysten kuin maakunnan menestymisenkin kannalta tärkeitä asioita. Jokaisella hallituksen jäsenellä on valtavan iso rooli tuoda mukanaan niin oman yrityksen tai yhteisönsä tarpeita ja ideoita kuin laajemminkin jäsenten tarpeita ja ideoita. Olemme ja tulemme pitämään vuoden aikana yhteensä viisi varsinaista kokousta sekä muutamia teemakokouksia siihen päälle. Olen itse aina todella innoissani ennen hallituksen kokousta, sillä koen, että saan hallitukselta arvokasta ja hyvää sparrausta ja tukea. Toki etukäteen hallituksen jäsenille toimitettavan materiaalin tekemiseen menee aika paljon aikaa, mutta mitä paremmin asiat valmistelee, sen paremman vastineen ja keskustelun niistä yleensä saamme.

Tärkeimpänä saavutuksena hallituksen ja muiden luottamushenkilöiden kanssa olemme tehneet vuoden aikana strategiapäivitystä. Tämä saadaan esittelykuntoon syyskokoukseen mennessä, ja ensi ja tulevien vuosien toimintasuunnitelmat voi rakentaa yhteisen strategian pohjalta.

Olemme olleet aktiivisia kauppakamariverkoston yhteistyössä osallistuen niin Keskuskauppakamarin kevät- ja syyskokouksiin, henkilöstön kauppakamaripäiville, yhteisiin palveluiden, kansainvälistymisen, vientikaupan asiakirjojen ja viestinnän kehitysfoorumeihin. Samoin alueellinen yhteistyöverkostomme on aivan korvaamaton, sillä harvaa asiaapa me pystyisimme yksin täällä tekemään. Etelä-Pohjanmaan KasvuOpen 2022 Kasvupolun järjestäminen yhdessä 11 kumppanin kanssa on tästä alueellisesta yhteistyöstä konkreettinen esimerkki.

Kauppakamarin henkilöstön osalta saimme syksyn mittaan koko tiimin jälleen kokoon assistentin palattua vanhempainvapaalta. Yhteisen tekemisen ja prosessien kehittäminen on helpointa silloin, kun kaikki voivat osallistua siihen ja vaikuttaa oman työnsä kehittämiseen. Koska työmme toimistolla on sirpaleista ja välillä hyvinkin aikataulukriittistä, olen halunnut jatkaa aikaisempina vuosina hyviksi koettuja työhyvinvoinnin tukityökaluja, terveydenhuoltoa, vapaa-ajan vakuutuksia, liikuntaseteleitä jne. Hankimme kesän aikana myös kaikille työsuhdepyöriksi sähköpyörät, joten ainakin hyvällä kelillä voi halutessaan käydä töissä ja huolehtia samalla kunnostaan.

Olen Etelä-Pohjanmaalla kotonani. Meillä on mahtava yhteistyöverkosto, hienoja yrityksiä ja huipputyyppejä niin kauppakamarin toimistolla, hallituksessa kuin muissakin luottamustehtävissä. Ensimmäinen vuoteni kauppakamarin toimitusjohtaja on ollut erittäin mukava kokemus, mutta äärettömän nopeastihan aika meinaa kulua. Haluan tulevana vuonna tavata mahdollisimman monet teistä, joten sovitaan aika ja käydään vaikka lounaalla!

Oikein hyvää loppuvuotta!

Tomi Kohtanen