Lakeuden Etappi Oy vuoden 2021 digitaalinen eteläpohjalaisyritys

02.12.2021

Lakeuden Etappi Oy palkittiin vuoden 2021 digitaalisena eteläpohjalaisyrityksenä

Kauppakamarin ICT-valiokunta on seitsemänä vuotena peräkkäin valinnut ja palkinnut vuoden digitaalisen eteläpohjalaisyrityksen yleisöltä tulleiden ilmiantojen joukosta. Positiiviseen ilmiantokampanjaan on voinut kuka tahansa jättää vinkin vuoden digitaalisesta eteläpohjalaisyrityksestä tai -teosta. Tarkoituksena valiokunnalla on nostaa esille hyviä esimerkkejä yrityksistä, jotka hyödyntävät digitalisaation tuomia ratkaisuja omassa toiminnassaan..

Vuoden 2021 digitaalisena eteläpohjalaisyrityksenä palkittiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin syyskokouksessa Seinäjoella 26.11.2021 Lakeuden Etappi Oy.

RE-piste ja RE-appi ovat täysin uudistaneet jäteasemalla käynnin asiakaskokemuksen. Merkittävä osa tätä asiakaskokemusta on digitalisaatio mikä näkyy niin jäteaseman opasteissa ja tiedotuksessa kuin sovelluksen kautta. Lakeuden Etappi Oy on onnistunut yhdistämään niin digitaalisen kuin fyysisen asiakaskokemuksen yhtenäiseksi poluksi. RE-piste ja RE-appi on edelläkävijä niin Etelä-Pohjanmaalla, Suomessa kuin koko Skandinaviassa siitä, miten perinteinen ala voi hyödyntää kekseliäästi digitalisaatiota tehostaakseen toimintaansa ja lisätäkseen asiakkaiden kierrätysmahdollisuuksia sekä palvellakseen entistä paremmin.

RE-pisteen ja RE-apin vaikutus on konkreettisesti jo lyhyessä ajassa pystytty todentamaan elämää helpottavana palveluna alueen asukkaille. Uudenlainen palvelukonsepti RE-piste sijaitsee Seinäjoen vanhan jäteaseman naapurissa ja on kaikkien Etapin toimialueen asukkaiden käytettävissä. RE-pisteellä on laajat asiointimahdollisuudet, sillä kodin jätteitä voi viedä pisteelle myös itsepalveluna Re-appi -mobiilisovelluksella. Jätteitä voi viedä pisteelle siis aukioloajoista riippumatta. Palveluaikoina henkilökunta on paikalla Hubi-asiakaspalvelutilassa opastamassa asioimiseen. Palveluaikoina voi asioida molemmilla tavoilla. Yritykset voivat asioida palveluaikoina.

Rohkaiseva esimerkki

”Entisen jäteaseman paikalla sijaitseekin nyt uusi ja tarkoin suunniteltu jätteiden lajittelupiste, joka on auki 24/7 mikäli hyödyntää omaan kännykkään ladattavaa RE-appi sovellusta. Tämä helpottaa ihmisten arkea, sillä uusi toimipiste ei ole sidottu tiettyihin aikatauluihin. Etappi yhteistyökumppaneineen on palvelukonseptillaan tehnyt elämää helpottavia ja lajitteluhalua lisääviä toimenpiteitä meille tavallisille kansalaisille. Etapin viestintä on ollut näkyvää ja tavoittavaa, sillä pisteen kävijämäärät ja myönteinen palaute ovat jopa ylittäneet odotukset. Näitä lisää koko maakuntaan!” iloitsee ICT valiokunnan sihteeri, Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin palvelupäällikkö Heidi Sikkilä. ”Tunnustus meni oikeaan osoitteeseen ja selkeästi Lakeuden Etappi Oy:lle tunnustus oli sydäntä lämmittävä. On hienoa, että yrityksen hallitus on uskaltanut lähteä reilu viisi vuotta sitten tukemaan tätä hanketta. Tämä olkoon rohkaisevana ja kannustava esimerkkinä myös muille” Sikkilä jatkaa.

Sikkilä toteaa, että Lakeuden Etappi Oy on lisäksi hyödyntänyt aktiivisesti ja moniulotteisesti viestinnässään erilaisia kanavia sekä tehnyt niin vaikuttajamarkkinointia kuin podcast-tuotantoa Suplaan. Ilman aktiivista ja monikanavaista viestintää uuden konseptin levittäminen ihmisten tietoisuuteen ei olisi ollut mahdollista. Tästä kertoo se, että kesäkuun lopun avajaisten jälkeen RE-appia heinäkuun loppuun mennessä oli kännyköihin ladattu jo 2500 kertaa. Tähän mennessä apin on ladannut liki 7000 asiakasta.

Palvelumuotoilu onnistunut

Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin ICT-valiokunnan puheenjohtajan, Telia Finland Oyj:n paikallisjohtaja Petri Haapasen mukaan valiokunta sai tänä vuonna useita erittäin hyviä ehdotuksia palkittavakseen. Voittajaksi nousi äänivyöryllä ja hyvin perusteluin Lakeuden Etappi Oy ja sen lanseeraama RE-piste ja RE-appi. ” Lakeuden Etappi on toteuttanut palvelumuotoilun hienoksi kokonaisuudeksi.” toteaa Petri Haapanen voittajasta.

Yhteistyön ja tahdon voimaa

“Tämä on hieno tunnustus koko Etapille. Uusien ja rohkeiden ratkaisujen tekemiseen tarvitaan rohkea idea, kyvykkäät tekijät toteuttamaan se, rohkeat päättäjät uskomaan ideaan, oikeat yhteistyökumppanit ja timanttinen viestintä tekemään asia tunnetuksi sekä loistavat motivoituneet työntekijät opastamaan asiakkaita”, toteaa Lakeuden Etapin toimitusjohtaja Pekka Kontio iloiten tunnustuksesta koko yhtiön kanssa.

Palkinnonluovutustilaisuudessa tutustuimme ja saimme samalla seurata RE-pisteen käyttöä.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Petri Haapanen