Kauppakamarin vientiasiakirjatilasto osoittaa karun laskun  alkuvuodesta

16.04.2024

Kauppakamarin vientiasiakirjatilasto osoittaa karun laskun  alkuvuodesta

Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin vientiasiakirjatilaston mukaan alkuvuoden vienti sukelsi 25 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

-Ilman poliittisia lakkoja alkuvuoden vienti olisi arvoltaan pysynyt suunnilleen viimevuotisella tasolla, arvioi Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin yhteyspäällikkö Petra Piironen. -Tänä vuonna maaliskuu on verrattavissa viime vuoden vastaavaan kuukauteen, sillä pandemian vaikutukset eivät enää vääristä tuloksia ja Venäjän hyökkäyksen seurauksista johtuneet markkinahäiriöt ovat alkusysäyksestä rauhoittuneet. Kuluvan vuoden tammi- ja helmikuun luvut olivat Etelä-Pohjanmaalla hyvin identtisiä verrattaessa vuoteen 2023, joten sukellus on selkeä, hän jatkaa.

-Toivottavasti työrauha yrityksissä saadaan vakautumaan, jotta pääsemme kaikin keinoin edistämään viennin ja koko Suomen kasvua, Piironen päättää.

Kauppakamarit myöntävät alkuperätodistuksia yrityksille, jotka vievät tavaraa EU- ja ETA-maiden ulkopuolelle. Tullin tilastot sisältävät myös viennin EU-maihin, minkä vuoksi luvut eivät ole kauppakamarin tilastojen kanssa yhteneviä.

Petra Piironen

Yhteyspäällikkö

+358 40 650 1588
vaikuttaminen, verkostoituminen, jäsenasiat ja -tapahtumat, viestintä, neuvonta- ja asiantuntijapalvelut