Aina on hyvä hetki katsoa kauas

20.10.2022

Aina on hyvä hetki katsoa kauas

Ennustaminen ja erityisesti tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, sanotaan. Yritysten suhdannetilanteita esiteltäessä kerrotaan lähes aina, että tulevaisuutta on hyvin vaikeaa ennustaa pidemmälle. Puhutaan, että tulevaisuus on pidemmälle hyvin sumuista ja utuista, tai että yritykset ovat hyvin varovaisia ennustaessaan pidemmän ajan menestystään.

Näinhän se tapaa olla, että lähelle näkee paremmin kuin kauaksi. Kauppakamareiden syksyn talouskyselyssä 80% yrityksistä arvioi liikevaihtonsa olevan tänä vuonna joko yhtä suuri tai suurempi kuin vuonna 2021. Lisäksi 86% arvioi toimipaikkansa henkilöstömäärän olevan suurempi tai yhtä suuri kuin viime vuonna, eli tästä vuodesta näyttää tulevan yrityksille hyvä Venäjän hyökkäyssodasta riippumatta.

Hyvästä vuodesta huolimatta monet talouskyselyyn vastanneista olivat huolissaan yritysten sähkön hinnan ja korkojen noususta ja sitä kautta odotukset pidemmälle kallistuivat pessimistisiksi. 76% vastaajista arvioi tuotantokustannustensa nousevan ja sitä kautta reilu kolmannes vastaajista arvioi kannattavuutensa heikkenevän. Seuraavan kuuden kuukauden aikana tilanne näyttää kuitenkin vakaalta, eikä taantumaan uskota. Osalla yrityksistä on tilauskirjat täynnä jopa ensi vuoden syksyyn saakka.

Venäjän kauppa on kuitenkin romahtanut, eikä idänkauppa tule toipumaan sodan vaikutuksesta vielä pitkiin aikoihin. Tämän vuoksi meidän kannattaa hakea aktiivisesti markkinoita lännestä ja etelästä. Ruotsi ja muut Pohjoismaat ovat meitä lähellä ja Suomen hävittäjäkauppojen ja Nato-jäsenyyden myötä Yhdysvaltojen ja muun Pohjois-Amerikan kauppakin avautuu ja tullee helpottumaan.

Uusien markkinoiden avaaminen ei vaadi täydellistä kielitaitoa tai syvällistä kulttuurin hienosäikeiden tuntemista. Meillä suomalaisilla on etuoikeutenamme joka tapauksessa erittäin hyvä kielitaitopohja englannista ja vientikauppaan on saatavilla hyvää asiantuntija-apua tarvittaessa.

Meille eteläpohjalaisille ei passiivinen odottaminen ole luontaista, joten tehdään yhteistyötä ja mennään ja tehdään tästä syksystä itse itsellemme hyvä!

Tomi Kohtanen
toimitusjohtaja