Keskuskauppakamarikysely: Eteläpohjalaisten yritysten näkemykset suhdannetilanteesta ovat kohentuneet – huippulukemiin yhä matkaa

09.10.2024
KESKUSKAUPPAKAMARI 20211005 Kuva Liisa Takala. Jukka Appelqvist. WTC, Helsinki.

Kauppakamarien lokakuun suhdannekyselyn mukaan yritysten näkemykset suhdannetilanteesta ovat parantuneet. Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan yhä on matkaa huippulukemiin, mutta arviot ovat parantuneet kaikilla kyselyn osa-alueilla.

”Kuluvan vuoden mittaan on kotimaisessa talouskeskustelussa toisteltu analyysiä, jonka mukaan Suomen talous on suhdannekuopan pohjalla, mutta kasvu käynnistyy pian. Toistaiseksi myönteisestä kehityksestä silti on ollut niukasti merkkejä, ja välillä usko on ollut koetuksella. Kauppakamarien suhdannekysely tukee tulkintaa siitä, että nousu kuopan pohjalta on vihdoin alkanut”, toteaa Appelqvist.

Edelliseen vuoteen verrattuna liikevaihto oli lokakuun Kauppakamarikyselyssä kasvanut 25,8 prosentilla eteläpohjalaisista vastaajista. Vastaava osuus oli toukokuussa vain 15 prosenttia, eli kesä ja syksy näyttäisivät sujuneet paremmin kuin alkuvuosi. Silti edelleen oli 28,8 prosenttia, joilla kuluvan vuoden kumulatiivinen liikevaihto on edellisvuotta alempana. Vain 13,6 prosenttia vastaajista kuitenkin odottaa liikevaihtonsa laskevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Valtakunnallisesti odotusarvo oli 22,6 prosenttia.

Tilauskantatilanne oli edelleen haasteellinen suurella osalla vastaajista tuoreessa kyselyssä. Vastaajista noin 29 prosenttia arvioi tilauskantansa vuodentakaista pienemmäksi ja yhtä suureksi 28,8 sen arvioi prosenttia. Parempana tilannetta piti vain 25,8 prosenttia vastaajista. Tilanne on silti kohentunut toukokuusta.

Myös odotukset tilauskannan tulevasta kehityksestä ovat kohentuneet. Lokakuun kyselyssä 25,8 prosenttia vastaajista ennakoi tilauskantansa kasvavan seuraavan kuuden kuukauden jaksolla. Laskua Etelä-Pohjanmaalla odotti vain 13,6 prosenttia vastaajista, mikä on selvästi pienempi lukema kuin valtakunnallisesti 22,3 prosenttia vastaajista odotti. Loput ennakoivat tilanteen pysyvän muuttumattomana.

”Vastaajien omalla toimialallaan vallitsevia tunnelmia on vaikea edelleenkään kuvata riemukkaiksi, mutta tilanne on silti parempi kuin edeltävissä kyselyissä”, sanoo Appelqvist .

Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Tomi Kohtanen näkee tilanteen orastavan myönteisenä. ”Luvut antavat uskoa, että pohjakosketuksesta olisi suunta ylöspäin.”

Optimistisiksi tunnelmia luonnehtivien vastaajien osuus oli Etelä-Pohjanmaalla noussut 25,8 prosenttiin toukokuun 19,1 prosentista. Pessimistisiksi tai erittäin pessimistisiksi tunnelmia luonnehtivien vastaajien osuus oli edelleenselvästi suurempi, 43,9 prosenttia. Lukema on silti parempi kuin edellisessä kyselyssä, jossa pessimistejä oli ­lähes 56 prosenttia.

”Laaja pessimismi on hallinnut suhdannekyselyjä jo pitkään. Nykyistä parempia yleistunnelmia mitattiin viimeksi toukokuussa 2023, jolloin tunnelmat olivat hetkellisesti varovaisen optimistisia ennen kuin Suomen talouden voimakas heikkenemisvaihe käynnistyi”, kertoo Appelqvist.

Yritysten toimintaa rajoittaa vastaajien mukaan tällä hetkellä ennen kaikkea riittämätön kysyntä. Näin arvioi yli puolet vastaajista. Valtakunnallisesti yritysten toimintaa haittaavat myös ammattimaisen työvoiman puute, rahoituksen saatavuus sekä jännittynyt geopoliittinen tilanne.

”Vaikka valtaosalla yrityksistä ei ole vaikeuksia rahoituksen kanssa, on tämä luku mielenkiintoinen, koska se on korkeampi kuin missään aikaisemmassa kyselyssä. Rahoitusongelmat ovat pikkuhiljaa hiipineet rajoittamaan yhä useamman yrityksen toimintaa”, Appelqvist sanoo.

Kauppakamarien kysely tehtiin 24.-26.9.2024 ja siihen vastasi 1460 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.