Tiedote Ukrainan jälleenrakentamisen mahdollisuuksista

13.02.2024
Oksana Bazarna ja Tomi Kohtanen.

Tiedote 12.2.2024
Ukrainan jälleenrakentamisen mahdollisuuksista

Ukrainan jälleenrakentaminen on valtava mahdollisuus monille yrityksille myös Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla. Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin loppuvuodesta 2023 tekemän yrityskyselyn mukaan jälleenrakentaminen kiinnostaa kymmeniä eteläpohjalaisyrityksiä.

Eteläpohjalaisyritysten tarjonta Ukrainan jälleenrakentamiseen on monipuolista. On kuitenkin nähtävissä, että metalliteollisuuden ja teräsrakentamisen yritykset ovat eniten kiinnostuneita Ukrainan jälleenrakentamisesta. Esimerkkeinä yritysten tuotteista ja palveluista voidaan nostaa esim. koneiden ja laitteiden valmistaminen, teräsrakenteiden valmistaminen, koneistus ja teräksen lämpökäsittely.

On myös odotettua, että Etelä-Pohjanmaalta tulee vahvaa osaamista elintarvikkeisiin ja maatalouteen. Näillä yrityksillä on mahdollisuus tarjota esim. elintarviketeknologiaa, kokonaisvaltaisia teknologisia ratkaisuja navetoille ja sikaloille, sekä myllyjä ja rehunsekoituslaitteita. Samoin rakennustuoteteollisuuden yritykset ovat kiinnostuneita vientimahdollisuuksista.

Yritysten mukaan tiedon tarve jälleenrakentamisesta on suurta, niinpä ukrainalainen Oksana Bazarna oli suomen kielen opintoihinsa liittyen työharjoittelussa Etelä-Pohjanmaan kauppakamarilla joulukuussa 2023 ja teki selvityksen Ukrainan jälleenrakentamiseen liittyen. Selvityksestä saa tilannekuvan Ukrainan yritysten toimialojen tilanteesta, suurimmista yrityksistä sekä liiketoiminnan perusteista Ukrainassa.

Kaikkien pitää tiedostaa, että Ukrainassa sota jatkuu edelleen, mutta maa pyrkii toimimaan monilla toimialoilla mahdollisimman normaalisti, vaikka riskit ovat luonnollisesti koholla, Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Tomi Kohtanen toteaa. Kohtasen mukaan Suomessa on jo hyvin tietoa ja apua tarjolla Ukrainan jälleenrakentamisesta kiinnostuneille yrityksille ja nostaa esimerkiksi EastChamin ajankohtaiswebinaarit ja neuvontapalvelut sekä Business Finlandin Ukraina Deskin, joka kerää myös jälleenrakennuksesta kiinnostuneiden yritysten tietoja.

Kannattaa myös muistaa, että apu erityisesti Ukrainan julkisen sektorin vaatimaan Ukrainan kielen osaamiseen voi löytyä yllättävänkin läheltä, nimittäin Etelä-Pohjanmaalla jo asuvat ukrainalaiset ovat halukkaita auttamaan ja työskentelemään alueen yrityksissä, Kohtanen muistuttaa.

Lisätiedot ja kommentit:

toimitusjohtaja Tomi Kohtanen