Supply Chain Resilience on yritysten kansainvälinen verkostoitumisalusta ja kanava toimitusketjujen häiriöiden raportoimiseen

14.03.2024

Supply Chain Resilience -alusta auttaa yrityksiä säilyttämään, korvaamaan tai uudelleen järjestelemään olemassa olevia tuotanto- ja toimitusketjuja tai hankkimaan tuotannossa tarvittavia raaka-aineita, komponentteja, tuotteita tai palveluita. Enterprise Europe Network tarjoaa verkottumisalustan kansainvälisten tuotanto- ja toimitusketjujen uudelleenjärjestämiseen sekä kanavan toimitusketjujen ongelmien raportoimiseen. Palvelun tarjoaa Enterprise Europe Network, European Cluster Collaboration Platform, Euroopan komissio ja EISMEA.

Yrityksen on mahdollista luoda alustalle oma profiili ja tämän jälkeen verkottua muiden alustalla olevien yritysten kanssa, löytää uusia kumppaneita, tavarantoimittajia, alihankkijoita, ostajia, jälleenmyyjiä, jakelijoita. Yritykset voivat alustalla myös esitellä onnistuneita projektejaan, innovatiivisia tuotteitaan ja teknologioitaan.

Oma profiili kannattaa luoda mahdollisimman huolellisesti, ja kertoa selkeästi mitä tarjoaa tai hakee, ja millaisia yhteistyökumppaneita etsii. Lisäksi kannattaa tutkia muiden profiileja ja ehdottaa kahdenvälisiä tapaamisia. Olemalla aktiivinen on mahdollista löytää hyödyllisiä kontakteja ja yhteistyökumppaneita.

Supply Chain Resilience (SCR) matchmaking -alusta on auki ainakin 31.12.2024 asti. Alustalla on noin tuhat aktiivista käyttäjää. Yritysten lisäksi SCR-alustaa saavat käyttää esimerkiksi yliopistot, tutkimuslaitokset ja järjestöt, jotka haluavat hyödyntää alustaa uusien kontaktien ja yhteistyökumppaneiden löytämiseen.

Lisätietoa ja rekisteröityminen: The Supply Chain Resilience platform

Vastaa ja vaikuta: millaisia toimitusketjuhaasteita yrityksessäsi on ollut?

EU:n komissio selvittää Supply Chain Resilience -kyselyllä yritysten ja organisaatioiden näkemyksiä tuotanto- ja toimitusketjujen haasteista. Tavoitteena on kehittää palvelua edelleen toimitusketjujen vahvistamiseksi ja kansainvälisten tavarantoimittajien vuorovaikutuksen lujittamiseksi.

Suunnitelmiin kuuluu yhteistyön kehittäminen eri maiden kumppanien kanssa sektorikohtaisesti, jotta erityisosaamista voidaan jakaa. Lisäksi on tarkoitus kutsua uusia yrityksiä Ukrainasta ja kannustaa myös Euroopan ulkopuolisia yrityksiä mukaan SCR-alustalle.

Vastaathan kyselyyn: EUSurvey – Survey (europa.eu)

Enterprise Europe Network

Mikä on EEN?

Euroopan komission perustama Enterprise Europe Network (EEN) on maksuttomia kansainvälistymispalveluita pk-yrityksille tarjoava verkosto, joka toimii yli 50 maassa ympäri maailman. Suomessa EEN-verkoston palvelut ovat tarjolla Helsingin seudun kauppakamarin, Business Turun ja Business Finlandin kautta. Verkosto tekee yhteistyötä Suomen alueellisten kauppakamareiden, Team Finland toimijoiden, kauppayhdistysten, maiden välisten kauppakamareiden ja eri toimijoiden kanssa.