Keskuskauppakamarin ajankohtaiskatsaus kansainvälisiin asioihin

16.03.2023

Katsaus sisältää yhteenvedon ajankohtaisista kansainvälisistä asioista eri lähteistä koottuna.

Tämänkertainen yhteenveto sisältää laajan kattauksen suurlähetystöjen raportteja eri maiden markkinamahdollisuuksista, joihin yritysten on hyvä tutustua.

Noin 31 prosenttia suomalaisista vientiyrityksistä arvioi Yhdysvaltain ilmasto- ja veropaketti IRA:n vaikuttavan yrityksen vientinäkymiin. Myös Kiina-riippuvuuksien purkamista yrityksissä jatketaan määrätietoisesti. Keskuskauppakamari painottaa, että EU:n on entistä tärkeämpää pitää huolta omasta kilpailukyvystään. Protektionismi ja kilpailun vääristyminen eivät saa estää suomalais­ia yrityksiä pääsemästä kiinni vihreän siirtymän luomiin kansainvälisiin markkinamahdollisuuksiin.

Keskuskauppakamarin vientijohtajakyselyn mukaan vihreä siirtymä vahvistaa yritysten vientinäkymiä selvästi eniten – yrityksistä 64 prosenttia sanoo vientinsä kasvavan tänä vuonna. Lue Keskuskauppakamarin ajankohtaiskatsaus ja Kansainväliset asiat ajankohtaista helmikuu 2023 -artikkeli

Kategoriat:Kansainvälisyys, Kauppakamari