Alueita sekä niiden liikenneinfraa pitää kehittää tulevaisuutta varten

16.06.2023

Alueita sekä niiden liikenneinfraa pitää kehittää tulevaisuutta varten

Julkaisimme kesäkuun alussa läntisen teollisuusvyöhykkeen kauppakamareiden kanssa kattavan selvityksen alueidemme investointisuunnitelmista. Torniosta Turkuun ulottuvalle alueelle on suunniteltu yhteensä noin 40 Mrd eurolla investointeja. Etelä-Pohjanmaalla tuuli- ja aurinkovoimaan sekä muuhun teollisuuteen liittyvää teollisuutta on seuraavan 10 vuoden aikana suunnitteilla lähes kahdeksan miljardin euron verran.

Hallitusohjelma ei ole vielä tätä kirjoittaessa julkaistu, mutta ajatuksemme on, että alueita sekä niiden liikenneinfraa pitää kehittää tulevaisuutta varten. Eli hallitusohjelmankin pitää varmistaa mahdollisimman suuren osan näistä vihreän siirtymän investoinneista Suomeen, ottaa investointeihin liittyvät kuljetus- ja liikkumistarpeet huomioon ja vahvistaa Suomen läntisiä yhteyksiä. Hyödynnämme investointiselvitystä jatkossakin viestinnässä päättäjien ja virkamiesten suuntaan.

Etelä-Pohjanmaan kannalta liikenteen keskeisiä väyliä ovat päärata sekä valtatie 3 ja niihin liittyvät uudet investoinnit ja niiden kunnossapitäminen. Näihin on jo olemassa valmiit suunnitelmat ns. 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelman korkeimman prioriteetin 1A-korissa. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että kun liikennehankkeisiin saadaan rahoitusta, sitä kohdistetaan ensisijaisesti 1a-korin hankkeille.

Maakuntalehti julkaisi reilu viikko sitten kattavan artikkelin Etelä-Pohjanmaan tuulivoimasuunnitelmista. Tuon artikkelin mukaan tuulivoimaloiden elinkaaren aikaisista tuloista jopa 59% jää Suomeen, vaikka komponentit tuodaankin lähes täysin ulkomailta. Tuulivoimala on esimerkki investoinneista, joiden rakentamisen aikainen liikennekuormitus on suuri, mutta tuotannon aikainen liikennesuorite on sitten jo aika pieni. Onneksi maakunnassamme on myös tuotannollisen teollisuuden investointeja meneillään ja suunnitteilla useiden satojen miljoonien edestä.

Uusi hallitusohjelma saattaa tämän kirjoituksen julkaisuhetkellä olla jo julkistettu tai ainakin se tavoitteen mukaisesti julkistetaan ennen juhannusta. Siinäpä on sitten kaikille kovakantista luettavaa ja perehdyttävää juhannuksen ajaksi. Muistetaan kuitenkin pitää myös leppoisaa lomaa ilman suorituspaineita, jotta päästään syksyä kohti akut täynnä, vaikka sitten sitä vihreää energiaa, mitä Suomen luonto meille koko kesän tarjoaa.

Hyvää kesää!

Tomi Kohtanen