Etusivu › Uutishuone › Uutiset › Vientiasiakirjapalveluiden asiakkaat erittäin tyytyväisiä Etelä-Pohjanmaalla Vientiasiakirjapalveluiden asiakkaat erittäin tyytyväisiä Etelä-Pohjanmaalla 16.10.2025 Etelä-Pohjanmaan kauppakamari 06 429 8100 ep@kauppakamari.fi 14.11.2025 / Uutiset Muutama ajatus Brysselistä 14.11.2025 / Uutiset Työhön paluu lomautuksen jälkeen 14.11.2025 / Uutiset EU:n ja Mercosur -maiden välinen kumppanuussopimus 12.11.2025 / Uutiset Suojaa yrityksesi innovaatiot tuetusti – SME Fund 2025 -haku avoinna 31.10.2025 / Uutiset Pohjanmaa kärkisijoilla ensi vuoden kasvuodotuksissa – kuinka kauan kannattaa vielä olla varovainen? Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin vientiasiakirjapalveluiden asiakastyytyväisyys NPS 93. Vientiasiakirjapalveluiden asiakkaat erittäin tyytyväisiä Etelä-Pohjanmaalla Etelä-Pohjanmaan kauppakamari sijoittui Keskuskauppakamarin vientiasiakirjapalveluiden asiakastyytyväisyyskyselyssä viiden parhaan kamarin joukkoon. Asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä erityisesti asiakirjapalveluiden nopeuteen sekä selkeisiin ohjeisiin tilanteissa, joissa hakemuksissa on täytynyt huomioida yrityskohtaisia erityistekijöitä. Kyselyn tuloksissa asiakastyytyväisyyttä kuvaava NPS-luku oli Etelä-Pohjanmaan kauppakamarilla 93. Tuotteiden alkuperätodistuksien hakumäärä ei vaihdellut merkittävästi viime vuodesta eteläpohjalaisilla yrityksillä. ATA carnet hakemuksien määrä taas on tuplaantunut viime vuoteen verrattuna. Yritysten tietoisuus ATA carnet asiakirjojen eduista on siis kasvanut merkittävästi ja asiakirjoja on osattu hyödyntää selkeästi aiempaa enemmän. ATA carnet on tavaroiden väliaikaiseen maastavientiin tarkoitettu kansainvälinen tulliasiakirja, joilla yritykset voivat viedä tavaroita sopimusmaihin korkeintaan vuodeksi kerrallaan. ATA carnet mahdollistaa esimerkiksi tavaranäytteiden, ammatinharjoitusvälineiden tai näyttelytavaroiden viennin väliaikaisesti kohdemaahan. ATA carnet järjestelmän tavoitteena on selkeyttää kyseisten tavaroiden tullivapausmenettelyä. Se muun muassa korvaa vientiasiakirjat lähtömaassa, väliaikaisessa vientimaassa tarvittavat tulliasiakirjat ja sisältää kansainvälisen takuun kattaen tullit ja tuontiverot sekä palauttaa tavarat sujuvasti lähtömaahan.Lue lisää ATA carnet asiakirjoista sivuiltamme >>Tai osoitteesta: https://www.atacarnet.fi/ Kauppakamari avustaa yrityksiä viennissä Onko sinulla kysyttävää vientiasiakirjoista? Kauppakamarimme jäsenenä voit hyödyntää maksuttomia neuvontapalveluita, joita tarjoavat Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntijat. Ulkomaankauppaan ja vientiin liittyvät asiat ovat neuvontapalveluiden kysytyimpiä aiheita. Neuvontapalveluiden asiantuntijat palvelevat arkisin klo 9–15, puh. 09 2286 0250, tai vaihteen kautta, puh. 09 228 601. Voit myös kysyä paikallisilta eteläpohjalaisilta asiantuntijoilta ja lakimiehiltä apua. Neuvontapalvelut puhelimitse ja sähköpostitse ovat kaikille jäsenille maksuttomia. Varsinaisista toimeksiannoista toimistot veloittavat asiakasta normaalien taksojen mukaan. Katso tarkemmat yhteystiedot sivuiltamme: https://etela-pohjanmaankauppakamari.fi/jasenyys-ja-palvelut/neuvonta/ Jos haluat kysyä meiltä lisää vientiasiakirjoista tai vientiin liittyvistä asioista, ole rohkeasti meihin yhteydessä! Valerija Hirvilammi YHTEYSPÄÄLLIKKÖ valerija.hirvilammi@kauppakamari.fi +358 40 533 8537jäsenasiat, tapahtuma- ja neuvontapalvelut, ulkomaankaupan asiakirjat, laskutus, markkinointi