Nefco vauhdittaa vihreää siirtymää tarjoamalla kasvurahoitusta pk-yrityksille

Auli Nikkilä, rahoitusasiantuntija, Nefcon Oy
Kuva: Jussi Ratilainen

Nefco vauhdittaa vihreää siirtymää tarjoamalla kasvurahoitusta pk-yrityksille

Pohjoismaiden ympäristörahoitusyhtiö Nefco rahoittaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joiden ratkaisuilla on myönteinen ympäristö- tai ilmastovaikutus. Portfolioon kuuluu monia suomalaisia kasvuyrityksiä.

Vihreän siirtymän investointi- ja rahoitusvaje Suomessa on vähintään yli 100 miljardia euroa vuosien 2020–2050 aikana. Vihreän siirtymän rahoituksen työryhmän julkaiseman raportin mukaan valtaosa investoinneista on suunnattava energiasektorille, rakennusten ja liikenteen päästöjen vähentämiseen, ja teollisuuden prosessipäästöjen vähentämiseen.

Pohjoismaiden ympäristörahoitusyhtiö Nefco vastaa tähän tarpeeseen rahoittamalla pohjoismaisten vihreiden ratkaisujen laajentumista globaaleilla markkinoilla. Pohjoismaiden omistaman kansainvälisen rahoituslaitoksen tehtävänä on nopeuttaa vihreää siirtymää. Nefco täydentää ja auttaa mobilisoimaan rahoitusta kaupallisilta pankeilta ja muilta yksityisiltä sijoittajilta paikatakseen kasvuyritysten rahoitusvajetta. Erona kaupallisiin pankkeihin on se, että Nefco tarjoaa vain vihreää rahoitusta.

“Työssäni Nefcolla toimin vihreän siirtymän eturintamassa olevien pk-yritysten parissa, ja siten myös kasvuyritysten käytännön haasteet ovat tuttuja. Esimerkiksi investoinnit ensimmäiseen tuotantolaitokseen ovat tyypillisesti suuria ja riskisiä ja vaativat rahoittajilta kärsivällisyyttä ja asiantuntemusta”, kertoo Nefcon Investment Officer Auli Nikkilä.

Nefcon rahoitusvaihtoehtoihin kuuluvat markkinaehtoiset lainat 5 miljoonaan euroon saakka, oman pääoman ehtoinen rahoitus sekä taloudellinen tuki kansainvälistymisselvityksiin. Tähän mennessä yli 600 kasvuyritystä on saanut Nefcolta rahoitusta. Nefcon suomalaisia asiakasyrityksiä ovat muun muassa Norsepower, Pure Waste Textiles, Sensible4, Skipperi, Sulapac ja Tracegrow.

”Nefco voi ottaa enemmän riskejä kuin kaupalliset pankit, jos rahoittamamme hanke hyödyttää ympäristöä. Meille erityisen kiinnostavia aloja ovat teollisuus, energia, materiaalit, liikenne, vesi, kiertotalous sekä elintarvike ja maatalous. Keskusteluissa pääsee helposti alkuun ottamalla yhteyttä ja kertomalla yrityksen ratkaisusta ja liiketoiminnasta. Tapamme toimia yritysten kanssa on sparraava ja usein yhteistyön myötä yritys päätyy kehittämään toimintatapojaan kautta linjan kestävämmiksi. ” Tutustu Nefcon rahoitusvaihtoehtoihin: www.nefco.int/suomi

Rahoitusmahdollisuuksia yrityksille vihreään siirtymään -webinaari tulossa marraskuussa 2023

Helsingin seudun kauppakamari ja Enterprise Europe Network (EEN) järjestävät vihreään siirtymään liittyvän rahoituswebinaarin viikolla 46. Webinaarissa on puhujana mm. Nefcon asiantuntija. Joten pysy kuulolla, ja seuraa viestintäkanaviamme!

Teksti:
Auli Nikkilä, Investment Officer, Nefco