Arvot – vankkaa valuuttaa vai pehmeitä puheita? 

31.08.2023
Annika Puro-Aho, toimitusjohtaja, Hopea-Puro Oy;
hallituksen jäsen, Etelä-Pohjanmaan kauppakamari

Arvot – vankkaa valuuttaa vai pehmeitä puheita?

Yritysten ja kuluttajien ostopäätökset perustuvat vuosi vuodelta yhä enemmän arvoihin. Tämän on oikein hyvä asia, mutta myös haastaa meitä yrityselämässä toimivia. Olemme kaikki nähneet huonoja esimerkkejä viherpesusta sekä arvojen vastaisesta toiminnasta. Arvot eivät voi olla vain neukkarissa keksittyjä lauseita vaan niiden täytyy myös konkretisoitua jokaisen työntekijän arjessa. Arvojen merkitystä nykyisessä, koko ajan kiihtyvällä tahdilla muuttuvassa maailmassa ei voi korostaa liikaa. 

Kauppakamari on aina ollut esimerkillinen toimija arvojen mukaisessa toiminnassa. Kauppakamarin toiminnan arvot ovat: yhdistäjä, arvontuottaja ja vaikuttaja. Jokainen, joka on ollut mukana Kauppakamarin toiminnassa voi varmasti allekirjoittaa sen, että nämä arvot ovat syvälle juurtuneita, toimintaa ohjaavia tekijöitä Kauppakamarin arjessa. Kauppakamari ei ole ainoastaan selkeästi kirjoittanut auki arvojaan, vaan myös todella elää ja hengittää niitä. 

Yhä useammin asiakkaat tekevät havaintoja ja hakevat tietoa organisaation arvoista ennen ostopäästöstä tai kontaktia myyjään. Miten yrityksen arvot välittyvät kivijalassa, verkkosivulla, kontakteissa henkilöstön kanssa tai tuotepakkauksessa? Millaisia arvoja organisaatiosi edustaa ja ovatko edustamasi organisaation arvot selkeästi kommunikoitu potentiaalisille myös asiakkaille? 

Nyky-yhteiskunnassa meillä on paljon esimerkkejä arvojen vastaisesta toiminnasta ja organisaatioiden oletetaankin olevan perillä myös tilaus-toimitusketjun koko kokonaisuudesta sekä siellä tapahtuvista arvovalinnoista. Epäselvä arvoviestintä on riski arvojen kommunikoinnissa. Moka ei välttämättä tarkoita arvojen romuttumista, mutta epäselvä selittely ja asioiden peittely on usein mokaa isompi asia. Asiakkaat arvostavat avoimuutta ja rehellisyyttä – kukaan ei ole täydellinen, mutta moka on hyvä myöntää rehdisti. 

Edustamani yrityksen, Hopeapuron kehityspolulla arvojen kirkastaminen sekä auki kirjoittaminen on auttanut jokapäiväisissä valinnoissa. Haluan olla mukana luomassa reilumpaa maailmaa kehittyvissä maissa ja panostaa reiluihin alihankintasuhteisiin. Haluan tarjota työpaikan, joka auttaa elämässä eteenpäin. Kun organisaatiolla on selkeät arvot, on niitä helppo myös viestiä uskottavasti sekä sisäisesti että ulkoisesti. Arvoja ei keksitä, ne löydetään. 

Olen erityisen ylpeä saadessani edustaa Hopeapuroa ja Kauppakamaria. Molempien organisaatioiden arvot voin täysin allekirjoittaa, ja ne ohjaavat jokaisen työntekijän arkisia valintoja. Kun arvot ovat kirkkaana mielessä, ne ohjaavat joka päivä ottamaan vastuuta valinnoista sekä selvittämään asioita hieman pidemmälle. 

P.S. Keskuskauppakamari palkitsee Vuoden Vastuullisuusteon Suuressa Yritysvastuullisuuspäivässä 15.11.2023. Ilmianna vastuullisuusteko. 

Annika Puro-Aho
toimitusjohtaja, Hopea-Puro Oy
hallituksen jäsen, Etelä-Pohjanmaan kauppakamari