Pk-yrityksillä on nyt suotuisa hetki tehdä investointeja

10.10.2024

Pk-yrityksillä on nyt suotuisa hetki tehdä investointeja

Taantuma on Suomessa taittunut ja talous on kääntynyt hentoiseen kasvuun. Korkojen laskun myötä pk-yritysten investointimahdollisuudet elpyvät ja kasvuhakuisten yritysten määrä on jo hieman nousussa. Ulkopuolisen rahoituksen karttaminen voi kuitenkin olla kasvun esteenä.

Taantuma on Suomessa taltutettu ja talous on kääntynyt kasvuun. Säästöpankkiryhmän ennusteen mukaan Suomen bkt jää tänä vuonna hieman nollan alapuolelle, mutta piristyy ensi vuonna noin 1,6 % kasvuun.

”Tällä hetkellä kasvu on vielä heiveröistä laatua, mutta tulevaisuuden näkymät ovat kuitenkin piristymään päin. Tuoreessa pk-yritysbarometrissa* kasvuhakuisten yritysten määrä on jo hieman lisääntynyt, ja pk-sektorin näkymät ovat ylipäätään valoisammat kuin vielä keväällä”, arvioi Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen.

Pk-sektorin kasvuhakuisuuden vilkastumisella olisi positiivinen vaikutus myös kansantalouteen.

”Suomen talous kaipaa nyt kipeästi kasvua. Vaikka pitkään jatkunut epävarmuus voi aiheuttaa yrityksissä varovaisuutta, korkojen laskun myötä nyt voisi olla yrityksille suotuisa hetki tehdä investointeja”, Mikkonen toteaa.

Etelä-Pohjanmaalla yritysten maksuvaikeudet lisääntyneet, kassanhallinnan merkitys korostuu

Pk-yritysbarometrin mukaan neljännes eteläpohjalaista pk-yrityksistä on kasvuhakuisia, kun taas 31 %:lla ei ole tällä hetkellä kasvutavoitteita. Pk-yritysten maksuvaikeudet ovat lisääntyneet koko maassa, ja tämä näkyy myös Etelä-Pohjanmaalla. Barometrin mukaan 23 % eteläpohjalaisista pk-yrityksistä on kärsinyt maksuvaikeuksista edellisen kolmen kuukauden aikana. Viime keväänä luku oli 19 %.

”Nämä luvut täsmäävät hyvin siihen, millaisia keskusteluita asiakkaiden kanssa nyt käydään. Pidän kuitenkin hyvänä signaalina, että neljännes yrityksistä kertoo tämänhetkisessä taloustilanteessa hakevansa kasvua. Etelä-Pohjanmaalla on yhä paljon hyvässä tuloskunnossa olevia yrityksiä, jotka varovaisin mielin odottavat, milloin talouden piristyminen alkaisi näkyä heidän omassa tilauskannassaan ja kysynnässään”, Aito Säästöpankin asiakkuusjohtaja Timo Vaismaa kertoo.

Pk-yritysbarometrin mukaan 35 %:lla eteläpohjalaisista yrityksistä on ollut edellisen kolmen kuukauden aikana tarve hakea ulkopuolista rahoitusta, mutta näistä vajaa kolmannes on silti jättänyt rahoituksen kokonaan hakematta. Jos kassavirtalaskelmia on pitkään tehty alhaisen korkotason varassa ja yrityksellä on ollut paljon rahoitusta, ovat viime vuodet olleet monelle yrittäjälle vaikeita.

”Jos kaiken pyrkii maksamaan kassasta eikä kassa riitäkään enää suunnitelmien toteuttamiseen, se saattaa alkaa ohjata toimintaa. Jos on vaikkapa avaamassa toista toimipistettä, ei hyvää toimitilaa keskustasta kannata vaihtaa syrjäisempään sijaintiin vain siksi, että se vaatisi ulkopuolista rahoitusta. Kun rahoitus on rakenteellisesti terveellä pohjalla ja oikein mitoitettu, se on yritystoiminnan kasvua tukeva resurssi”, Vaismaa toteaa.

Vaismaa kannustaa yrityksiä tekemään pitkän aikavälin kasvusuunnitelman, joka huomioi yrityksen liiketoimintasuunnitelman, omistajastrategian ja tulevat investoinnit sekä yhdistää kassanhallinnan tehokkaasti säästämiseen ja sijoittamiseen.

”Kassanhallintaan kannattaa hyödyntää automatisoituja ratkaisuja, jotka eivät vie arjessa yrittäjän aikaa oman liiketoiminnan edistämiseltä. Vapaana olevat varat voi sijoittaa säästökohteisiin, joista saa tuottoa ja joista varat ovat tarvittaessa nopeasti realisoitavissa yrityksen käyttöpääomaksi”, Vaismaa muistuttaa.

*Suomen Yrittäjät, Finnvera ja työ- ja elinkeinoministeriö tekevät pk-yritysbarometrin kaksi kertaa vuodessa. Tuorein barometri on julkaistu 11.9.2024.

Lisätietoja:

Henna Mikkonen
Pääekonomisti
Henna.mikkonen@saastopankki.fi, +358 40 564 7918

Timo Vaismaa
asiakkuusjohtaja, Aito Säästöpankki
timo.vaismaa@saastopankki.fi, +358 50 318 0480

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo yli 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.