Nuorten uskoa tulevaan työelämään vahvistettava

13.09.2024
Petra Hautala

Nuorten uskoa tulevaan työelämään vahvistettava

Taloustutkimuksen toteuttama NYT Nuorten tulevaisuusraportti heijastaa nuorten asenteita yrittäjyydestä ja talousosaamisesta. Nuorten kokemukset taloudellisesta hyvinvoinnista tulisi olla myös yritysten agendalla, sillä nämä nuoret ovat pian se työmarkkinoilla oleva resurssi, johon kasvu ja hyvinvointivaltio tulevat väestöpohjan huvetessa nojaamaan. Tulevaisuusraportin kyselyyn vastasi noin 5 000 yläkoululaista sekä toisen asteen opiskelijaa läpi Suomen.

Hintojen nousu ja talouden haastava tila vaikuttavat merkittävästi nuoriin samalla heikentäen heidän jaksamistaan ja hyvinvointia. Erityisesti maaseudulla asuvien kokemus taloudellisesta hyvinvoinnista on heikentynyt kahden vuoden takaisesta kyselystä peräti 15 prosenttiyksikköä, ollen nyt 49%.

Nuoret eivät kanna huolta ainoastaan taloudesta, vaan myös tulevasta työelämästä. Vuonna 2018 peräti 82% vastanneista odotti innolla työelämää, kun tänä keväänä vastaava luku oli enää 53%. Vastanneista 37% kertoi pelkäävänsä tulevan työelämän olevan liian raskasta ja lisäksi usko oman paikkansa löytymisestä työelämässä on laskenut lähes kaksikymmentä prosenttiyksikköä! Tämä on todella huolestuttavaa.

On sanomattakin selvää, että usko tulevaan rapautuu niin kotitaustasta, opiskelumenestyksestä kuin julkisenkin keskustelun takia. Negatiivinen viestintä synnyttää negatiivisuutta ympäristöön – toivottavasti omaa arjen nurinaa ja siitä syntyvää asennetta kukaan ei toivo siirtävän lapselleen. Eikö kaikki kuitenkin halua omalle lapselleen tarjota parhaat eväät elämään ja siinä menestymiseen? Jos kotona ollaan tyytyväisiä työhön ja on korkeampi koulutustaso, vastaajat kyselyn tulosten mukaan kokivat taloudellista hyvinvointia enemmän kuin muut vastaajat. Erityisen ilahduttavaa tuloksissa on, että yrittäjyys kiinnostaa juurikin erilaisista taustoista tulevia nuoria 15 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin. Yrittäjyyden ilosanomaa on siis syytä kylvää ympäristöön jatkossakin yrittäjyyden ykkösmaakunnassa!

Nuoret ovat kyselyn tuloksilla antaneet yhteisen äänen suomalaiseen yhteiskuntaan. Kun samaan aikaan nuorten halukkuus kesätöihin on lisääntynyt, on myös yrityksillä tuhannen taalan paikka palkata nuoria, toimia vastuullisena ja innostavana työnantajana sekä mahdollistaa merkityksellinen kokemus TET-harjoittelijalle.

Petra Hautala
yhteyspäällikkö