Tukholman visoita

Syyskuun alussa vierailimme usean suomalaisen kauppakamarin voimin Tukholman kauppakamarissa ja tutustuimme heidän toimintaansa. Tukholman kauppakamari on vahva alueellinen vaikuttaja ja aluemarkkinoija, jonka keskeisenä tehtävänä on vahvistaa Tukholman asemaa pohjoisen Euroopan merkittävimpänä metropolina ja kansainvälisten yritysten kotipesänä.

Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja
Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Pertti Kinnunen

Strategiset visionsa Tukholman kauppakamari perustaa kolmeen yleismaailmalliseen megatrendiin: kaupungistumiseen, globalisaatioon ja digitalisaatioon. Näille trendeille ei nähdä vaihtoehtoja, sillä ne muokkaavat koko maailmaa nopeammin ja syvällisemmin kuin ehkä aavistammekaan. Tukholmalaisten visioita pohtiessani mieleeni tuli väkisinkin ajatus, mitä nuo megatrendit tarkoittavat Etelä-Pohjanmaan näkökulmasta. Tulipa mieleen myös se, että ainakin joskus alueemme yleisessä keskustelussa jokainen noista kolmesta sanasta on lähes kirosana… vaan pitääkö näin olla?

Pitäisikö meidänkin avoimesti ja objektiivisesti miettiä, mitä nuo trendit tarkoittavat ja miten meidän tulisi niitä hyödyntää, jotta maakuntamme olisi entistä vahvempi, kilpailukykyisempi ja vetovoimaisempi? Voisiko edessämme oleva maakunta- ja sote-uudistus tarkoittaa Etelä-Pohjanmaalla noiden trendien ketterää ja ennakkoluulotonta hyödyntämistä? Toivottavasti päätä ei sentään pistetä puskaan noiden haasteiden edessä.

Pertti Kinnunen
Toimitusjohtana
Etelä-Pohjanmaan kauppakamari

digitalisaatio, Etelä-Pohjanmaa, globalisaatio, kauppakamari, kaupungistuminen, kilpailukyky, vetovoima, visio