Onko etämyynti tyhjille ruuduille huhuilua vai vuorovaikutteista tarvekartoitusta?

Vielä viime keväänä väitettiin, että onnistunut myyntitilanne edellyttää asiakkaan kohtaamista samassa neukkarissa. Myyjät matkustivat työkseen Tampereelta Ouluun, Oulusta Helsinkiin ja Helsingistä muille mantereille. Välttämättömäksi väitetyn kasvokkaisviestinnän vuoksi käytettiin valtavasti aikaa, energiaa ja lahjuksia.

En vähättele live-tapaamisten voimaa ja kasvokkaisen kohtaamisen tärkeyttä. Olenhan ammatiltani vuorovaikutusvalmentaja, joten käsittääkseni juuri minun pitäisi olla huolissani vuorovaikutustilanteiden kaventumisesta etäyhteyselämässä. Sen sijaan että harmittelisin, olen todella innoissani: viimeinkin saamme keskittyä olennaiseen eli kuuntelemiseen ja puheella vaikuttamiseen!

Etätyössä puheviestintä- ja vuorovaikutustaidot pääsevät vihdoin ansaitsemaansa valokeilaan: on tehtävä aidosti kiinnostavia ja vaikuttavia presentaatioita, kuuntelemisella ja puheella vaikuttamisen keinot on otettava käyttöön ja palaverissa on oltava valmisteltu ja osallistava sisältö, jottei kuulija karkaa tekemään muita töitä mikki mutella.

Eli kyllä, ymmärrän kaikkia teitä, joiden mielestä kasvokkain tapaaminen on myymisen edellytys. Kaupanteko edellyttää luottamusta, luottamus puolestaan todennäköisimmin syntyy läsnä olevasta kuuntelusta ja vakuuttavasta viestinnästä. Näissä moni meistä on parempi kasvokkain tapahtuvissa viestintätilanteissa, mikä etäviestinnän lyhyellä historiallamme on vielä sangen luonnollista.

Kuunteleminen, vakuuttaminen ja vaikutuksen tekeminen ovat kuitenkin mahdollisia jopa puhelimessa, joten ne ovat mahdollisia myös muissa etävuorovaikutuksen välineissä. Ja mikä parasta, ne ovat taitoja, jotka kuka tahansa voi ottaa haltuun!

Niinpä myyjä, lopeta livetilanteiden haikailu, tylsien PowerPointien läpiluku ja mykille Teams-kirjainyhdistelmille huhuilu.

Kirjoittaja

Terhi Meriläinen
Vuorovaikutuksen ja viestinnän kouluttaja

 

 

 

Etämyynti on koronasta riippumatta tullut jäädäkseen, joten etämyynnin taidot kannattaa ottaa haltuun n-y-t! Ilmoittaudu mukaan Vakuuttavuus ja vaikuttavuus etämyynnissä -valmennukseen, jossa perehdymme 18.3. vakuuttavaan viestintään, kuuntelemisen osoittamiseen ja saamme asiakkaan vuorovaikuttamaan kanssamme.
Valmennuksessa myös sinä pääset vuorovaikuttamaan.

Ilmoittaudu siis vain, mikäli haluat oikeasti kehittää myyntitaitojasi!