Korjausvelkaa kuromassa

Kesän aikana eri puolilla maakuntaa ajellessa olen huomannut useamman sillan olevan korjaustyön kohteena ja teitäkin on päällystetty pitkiä matkoja. Näyttää siis siltä, että liikenneväylien korjausvelan kuromiseen valtakunnallisesti tarkoitettu 600 miljoonaa euroa saa käytännössäkin tuloksia maakunnassa aikaan.

Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin johtajaMaakunnan tiestön rakentamisessa ja korjauksessa ovat ehkä viime vuosina sekä pohjoisempi itä-länsi tiemme, eli Vt 16 ja eteläisempi Vt 18 jääneet Kauhajoelta Seinäjoen kautta Kauhavan suuntaan sijaitsevan liikenteen kehityskäytävän jalkoihin. Tänä kesänä sekä Vt16 että Vt18 ovat saaneet uutta asfalttipintaa päälleen ja erityisesti Vt18:n uusi päällyste Alavudelta Vt18:n ja Mt672:n risteyksestä pitkälle Multialle antaa aihetta lähettää kiitostakin ELY-keskuksen ja Liikenneviraston suuntaan.
600 miljoonaa ei toki riitä Suomen kaikkien väylien kuntoon saattamiseen, vaikka onkin hyvä alku. Sujuva liikenne ja vetävät väylät pysyvät siis kauppakamarin vaikuttamislistalla edelleen ja nostamme esiin sekä kehittämistarpeita että teemme ehdotuksia siitä, miten väyliä voisi korjata ja rakentaa.

Isoina hankkeina prioriteettilistan kärjessä kauppakamarilla ovat maakunnan yritysten yhteydet päämarkkinoille, eli etelään sekä Lapua-Seinäjoki tieyhteyden kehittäminen. Etelään suuntautuvista väylistä tärkeimpiä ovat Tampereen ja Seinäjoen välisen rautatieyhteyden kehittäminen kohti kahta raideparia ensin ohituspaikkoja lisäämällä ja nykyisiä jatkamalla sekä Vt3:n edelleen kehittäminen koko matkaltaan Tampereelta pohjoiseen. ”Pitkässä liemessä” ovat nämäkin molemmat kohteet, mutta emme silti lakkaa yrittämästä, kunnes konkreettiset työt osuuksilla alkavat. Yhdessä yritysten puolesta!

Tomi Kohtanen
Johtaja
Etelä-Pohjanmaan kauppakamari

Etelä-Pohjanmaa, korjausvelka, liikenne, Vt16, Vt18, Vt3