Vientikaupan asiakirjat

KAUPPAKAMARI YRITYSTEN APUNA ULKOMAANKAUPASSA

Kun tuotteita viedään ulkomaille, voi tavaran vastaanottaja, vastaanottavan maan tulli tai muu vastaava toimija pyytää tavaran alkuperän todistamista. Euroopan Unionin alueella tuotettujen tavaroiden alkuperä todistetaan Euroopan Unionin yleisellä alkuperätodistuksella (non-prefential Certificate of Origin), jonka yritys saa oman maansa kauppakamarilta.
Etelä-Pohjanmaalla yritykset voivat hakea alkuperätodistuksia Etelä-Pohjanmaan kauppakamarilta e-vientiasiakirjat -palvelusta.

Kauppakamari myöntää ulkomaankaupassa tarvittavia Euroopan Unionin yleisiä alkuperätodistuksia, väliaikaisessa viennissä käytettäviä ATA carnet -tulliasiakirjoja ja CPD/China-Taiwan carnet’eja. Kauppkamari vahvistaa mm. kauppalaskuja ja pakkalistoja sekä antaa suosituksia vientiyrityksille.

Joissain tapauksissa tavaran vastaanottaja tai tulli voi vaatia EUR.1 alkuperätodistusta, jonka saa Suomessa tullilta.

EUROOPAN UNIONIN YLEINEN ALKUPERÄTODISTUS
Alkuperätodistuksen tarkoitus on yksinomaan osoittaa tavaroiden alkuperä, jotta voidaan toimia tullaus- tai kaupallisten määräysten mukaisesti (esim. remburssien avaaminen). Euroopan Unionin yleinen alkuperätodistus ei anna tullietuisuutta.

Alkuperätodistuksen hakeminen tapahtuu sähköisen e-vientiasiakirjat –palvelun kautta www.e-vientiasiakirjat.fi. Hakija rekisteröityy e-vientiasiakirjat -palvelun käyttäjäksi ja saa tunnukset käyttöönsä. Rekisteröitymistä varten hakijan on täytettävä valtuutusasiakirja. Valtuutusasiakirja liitetään hakemukseen palveluun rekisteröidyttäessä.

Hakemus voidaan tehdä myös printattavalla lomakepohjalla (English version here). Täytetty lomake toimitetaan kauppakamariin vahvistettaviksi. Tutustu tästä Euroopan unionin yleisen alkuperätodistuksen sääntöihin. (English version: Rules of non-preferential Certificate of Origin of the European Union)

Todistuksen vahvistusmaksu on 28 euroa ja vahvistetun lisäkopion 14 euroa. Lunastusmaksut: Vientiasiakirjojen lunastusmaksut 2018.

Kauppakamari kouluttaa viejäyrityksiä vientiin, tullaukseen ja vientilausekkeisiin liittyen.

ERIKOISTODISTUKSET

  • Erikoistodistuksella kauppakamari vahvistaa kuvatun asian olemassaolon vahvistushetkellä, josta todistusta pyytävä taho esittää luotettavat dokumentit ja / tai kauppakamari hankkii tarvittavat tiedot.
  • Erikoistodistuksen laaditaan kauppakamarin omalle asiakirjapohjalle.
  • Esimerkkejä myönnetyistä erikoistodistuksista: yrityksen ”olemassaolo” todistus, Force Majeure-todistus, Free sales-todistus, todistus yrityksen vastuuhenkilöistä/toimialasta

ATA CARNET -TULLIASIAKIRJA VÄLIAIKAISEEN VIENTIIN
ATA carnet on kansainvälinen tulliasiakirja, jolla voidaan viedä tavaroita väliaikaisesti tulli- ja verovapaasti sopimukseen liittyneisiin maihin.  ATA carnet on voimassa yhden vuoden. 
ATA Carnet yleisohjeet
Jätä hakemus

ATA carnet – hakemuksen käsittelyaika on 5 arkipäivää. Valmis ATA carnet voidaan sopia noudettavaksi kauppakamarimme toimistolta arkisin tai se voidaan postittaa. Hakijan tulee ottaa huomioon, että postitettaessa toimitusaika tilauksesta postin saapumiseen voi kestää 7-8 arkipäivää.

CERTIFICATE OF FREE MARKETING IN THE COUNTRY OF ORIGIN
Algeria on asettanut tuonnille uusia määräyksiä, ja yksi näistä on todistus, että tuote on valmistajan kotimaassa vapaasti myytävissä ja kuluttajansuojamääräysten mukainen. Alla englanninkielinen pohja todistuksesta.

Todistus tulostetaan valkoiselle paperille, yritys laatii ja allekirjoittaa todistuksen ja leimataan yrityksen taholta, jonka jälkeen toimitetaan kauppakamarille vahvistusta varten.
Certificate of Free marketing in the country of origin