Kaksoisraide ykköseksi

Uusi hallitusohjelma näyttäisi lupaavan hyvää maamme infrahankkeille, ennen muuta raideliikenteelle. On hienoa, että uudella hallituksella on kunnianhimoa ja visioita mm. uuden, Porvoon kautta Kouvolaan suuntautuvan itäradan muodossa, mutta olisiko kuitenkin realistisempaa pyrkiä ensin parantamaan jo olemassa olevia yhteyksiä?

Suomen tärkein rata on nykyinen päärata Helsingistä Tampereen ja Seinäjoen kautta Ouluun. Suomi-radaksikin tätä maamme liikenteellistä selkärankaa on alettu kutsua, eikä suotta. Radan vaikutuspiirissä asuu valtaosa suomalaisista ja sijaitsee merkittävä osa maamme vientiteollisuudesta. Jo pelkästään nämä faktat nostavat Suomi-radan aivan omaan luokkaansa niin liikennemääriltään kuin logistiselta merkitykseltään.

Pääradan merkittävin pullonkaula on Seinäjoen ja Tampereen väli, Suomen vilkkaimmin liikennöity yksiraiteinen rataosuus. Jos raideliikennettä halutaan nopeasti lisätä ja tehostaa, olisi uusien yhteyksien sijaan tärkeämpää satsata jo olemassa olevien yhteyksien parantamiseen. Seinäjoki-Tampere -kaksoisraide on nostettava raideliikennettä koskevien investointien ykköseksi ja siihen on varattava riittävä rahoitus, jotta investointi voitaisiin tehdä ensi vuosikymmenen aikana.


Tilaa kerran kuussa lähetettävä Kamariviesti sähköpostiisi tästä

pääkirjoitus, toimitusjohtajanblogi