Hyviäkin uutisia joskus

Päivien ja viikkojen uutisvirrassa tahtovat yleensä painottua jollain tavoin negatiiviset asiat, ongelmat, epäkohdat ja vaikeudet. Näin on tietysti ollut erityisesti tänä pandemia-aikana, jolloin maan ja koko maailmankin huomio näyttäisi vahvasti keskittyneen yhteen asiaan. Siksipä on mukavaa nostaa vaihteeksi esiin edes joitain positiivisiakin asioita.

Hyvä uutinen on se, että Suomen vienti näyttäisi vaihteeksi kasvavan jopa odotettua reippaammin. Yhtenä osoituksena tästä on kauppakamareiden myöntämien alkuperätodistusten määrän kasvu jopa 11 prosentilla. Alkuperätodistuksia myönnettiin maaliskuussa 2021 selvästi enemmän kuin vastaavana aikana vuosina 2019 ja 2020. Erityisesti Kiinan vienti näyttäisi olevan kovassa kasvussa, onhan siellä talouselämä jo lähtenyt kovaan kasvuun koronaepidemian rauhoituttua. On oletettavaa, että muu maailma seuraa varsin nopeasti perässä.

Toinen hyvä uutinen liittyy päärataan. Jo vuosia usean eri alueen edustajista (kunnat, maakuntaliitot, kauppakamarit jne.) koostuva pääratatyöryhmä on tehnyt määrätietoista työtä pääradan kehittämisen eteen ja tulokset alkavat lopultakin näkyä. Maaliskuussa 2021 päärata sai EU:n ydinverkkokäytävän statuksen, mikä tarkoittaa että sen merkitys ja rooli koko pohjoisen Euroopan logististen verkostojen osana tunnistetaan ja tunnustetaan myös EU:n tasolla. Tunnustus tuottaa myös riihikuivaa rahaa. Huhtikuun alussa tuli tieto, että Tampere-Helsinki -välin parannuksiin saadaan EU:n FEC-rahoitusta. Lopullinen summa on vielä auki, mutta se on mitä todennäköisimmin 300 – 500 miljoonaa euroa. Varsin mukava lisäpotti näinä ankeina aikoina.

Ja jos omasta maakunnastamme kaivataan erimerkkejä hyvistä uutisista, voidaan sellaisena pitää esimerkiksi sitä, että Seinäjoen ja Lapuan välillä valtatie 19:n parantaminen on käynnistymässä. Kyseinen valtatieosuus on maakuntamme ehdoton valtasuoni, jonka liikennemäärät ja merkitys aluetaloudellemme ovat kiistattomat. Tiellä on tähän asti (ja vielä  hetken aikaa jatkossakin) pitänyt körötellä kesät talvet 80 km tuntinopeudella, mutta uusien, pian rakennusvaiheeseen pääsevien ohituskaistojen ansiosta päästään nopeuksia nostamaan ja liikenteen sujuvuutta parantamaan. On jo aikakin.

Lopuksi voidaan vielä todeta, että kevätkin näyttäisi etenevän, ainakin tätä kirjoitettaessa.

 

Pertti Kinnunen
Toimitusjohtaja

alkuperätodistus, päärata, valtatie 19, vienti