Etelä-Pohjanmaan liikenteen pullonkaulat kuntoon!

Tiedote 27.8.2018

Maan tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Etelä-Pohjanmaan alueelta kaksi hanketta

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Etelä-Pohjamaan alueelta mukana ovat VT 3:n ja VT 19:n risteysjärjestely Jalasjärvellä sekä VT 19 parantaminen välillä Lapua – Seinäjoki.
Kauppakamarit muistuttavat listalla, että vientireittien sujuvuus ja työssäkäynti kärsii, mikäli luvattu rahoitustason nosto lykkääntyy.

”Jalasjärvellä sijaitseva valtateiden 3 ja 19 risteys muodostaa nykyisessä kunnossaan merkittävän pullonkaulan ja hidasteen Etelä-Pohjanmaalta eteläisen Suomen kuluttajamarkkinoille suuntautuvalle raskaalle liikenteelle, erityisesti talviaikaan, kun rekkojen on risteyksessä väistettävä risteävää liikennettä” toteaa Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Pertti Kinnunen.

”Valtatie 19 on muutenkin Etelä-Pohjanmaan keskeinen liikenneväylä, erityisesti välillä Lapua-Seinäjoki, jossa liikenne tällä hetkellä matelee 80 kilometrin tuntivauhtia kesät talvet. Kyseinen väli olisi mahdollisimman nopeasti muutettava nelikaistaiseksi tai vähintäänkin varustettava riittävillä ohituskaistaosuuksilla molempiin suuntiin.”

Kauppakamarien liikennehankelistaus on elinkeinoelämän täsmälista Suomen eri alueiden pahimmista liikenteen pullonkauloista ja merkittävistä kehittämiskohteista. Lista tähtää liikennejärjestelmän pitkäjänteiseen kehittämiseen ja tarjoaa työkalun päättäjille.

“Kauppakamarien liikennehankelistauksessa on monia hankkeita, joilla vastataan liikenteen päästövähennystavoitteisiin ja yritysten kuljetustarpeisiin. Esimerkiksi raideyhteyksien kehittäminen vaatii hallitukselta pitkänäköisyyttä, sillä valmistelusta ja kaavoituksesta voi olla pitkä matka siihen, että saadaan valmista jälkeä. Lista onkin erityisen ajankohtainen nyt, kun liikenteen runkoverkkoa ja 12-vuotista ohjelmaa pohditaan”, toteaa listaa koonnut Keskuskauppakamarin liikenneasiantuntija Kaisa Saario.

Saarion mukaan on koko Suomen etu, että bruttokansantuotteen ainesosat, raaka-aineet ja valmiiden tuotteiden kuljetusketjut liikkuvat liikenneverkossa sujuvasti ja kustannustehokkaasti. Suomi on viennistä riippuvainen maa, jolla on pidemmät etäisyydet markkinoille kuin monella keskeisellä kilpailijamaalla. Hyvillä liikenneyhteyksillä on ainakin osittain mahdollista kompensoida etäisyyksien aiheuttamaa haittaa kilpailukyvylle.

“On todella huolestuttavaa, että vientireittien sujuvuus on vaarassa heikentyä rahoitustason heittelehtimisen vuoksi. Puolueiden keväällä lupaamaa 300 miljoonan euron lisärahoitusta väylien kuntoon ei saa unohtaa tai siirtää tulevaisuuteen. Infran tasossa Suomi jää aina Ruotsista jälkeen, mikäli rahoitus ei ole riittävää edes väylien kunnon tai turvallisuuden ylläpitämiseen”, Saario toteaa.

Lisätietoja:
Kauppakamarien liikennehankelistaus 2018

Pertti Kinnunen, toimitusjohtaja, Etelä-Pohjanmaan kauppakamari
pertti.kinnunen (at) kauppakamari.fi , p. 040 5340875

Kaisa Saario, Keskuskauppakamarin liikenneasiantuntija
kaisa.saario (at) chamber.fi, p. 040 5613 597

liikennehankkeet, tiedote