Tutkimusten mukaan kestävään liiketoimintaan panostavat yritykset saavat kilpailijoihinsa nähden 5–15 vuoden etumatkan. Menestys pohjautuu usein asiakkaiden ja työntekijöiden entistä tiiviimpään sitoutumiseen, markkinoilla erottautumiseen ja resurssien säästämiseen: pienentämällä materiaali- tai lämpöhukkaa sekä vähentämällä energian ja polttoaineen kulutusta syntyy kustannussäästöjä ja päästöt vähenevät.
Suomalaiset yritykset voivat olla vastuullisuuden suunnannäyttäjiä maailmassa ja tavoitteena on, että suomalaiset yritykset ovat hiilineutraaleja vuoteen 2035 tai viimeistään vuoteen 2040 mennessä. Tutustu Keskuskauppakamarin Ilmastositoumukseen. Koulutuksesta saat valmiudet Ilmastositoumuksen edellyttämän päästölaskennan tekemiseen.
Miten voit tunnistaa yrityksesi päästölähteet ja kuinka voit laskea yrityksesi hiilijalanjäljen? Miten voit laatia tiekartan päästöjen vähentämiseksi? Entä kuinka kohdistat päästövähennystoimenpiteet oikeisiin ja vaikuttaviin kohteisiin? Keskuskauppakamari tukee yrityksiä järjestämällä päästövähennyskoulutuksia, joissa tarjotaan käytännönläheisiä työkaluja päästöjen laskentaan, vähentämiseen ja kompensointiin.
Päästövähennyksissä keskitytään yritysten oman toiminnan, logistiikan ja energiankulutuksen aiheuttamiin päästöihin Keskuskauppakamarin Ilmastositoumuksen vaatimusten mukaisesti.
Koulutus on suunnattu yritysjohdolle, tuotanto- ja ympäristövastaaville sekä vastuullisuudesta kiinnostuneille. Koulutuksesta hyötyvät myös yritysten markkinointi-, brändi- ja myyntivastaavat.