Asiakkaan digitaalisen ostopolun luominen

Ilmoittaudu

Aika: 7.11.2019 klo 9:15 - 15:30
Paikka: Sokos hotel Lakeus, kokoustila Aakee kakkonen, Torikatu 2, 60100 Seinäjoki
Ilmoittaudu viimeistään 31.10.2019
Kouluttaja: Katri Tanni
Kenelle Myynnin ja markkinoinnin tekijöille, joita kiinnostaa miten myyntiä voidaan tukea tuloksellisesti sisältömarkkinoinnin keinoin

Muistuta ilmoittautumisen päättymisestä Tästä saat kalenterisi muistuttamaan ilmoittautumisesta pari päivää ennen määräaikaa. Huomaa, että ilmoittautumismuistutuksen lisääminen omaan kalenteriin ei toimi ilmoittautumisena meille.

Mitä ostopolulla tarkoitetaan, miksi asiakkaan ostomatkan tukeminen verkossa kannattaa ja on avain yrityksesi menestykseen myös vuonna 2020?

Asiakas tekee matkastaan kohti ostopäätöstä n.80% ominpäin ja ostopäätöksessä on myös mukana yhä useampi päättäjä – millaisen haasteen tämä asettaa sisältömarkkinoinnille ja miten tekeminen kannattaa jalkauttaa konkretiaan?

Sisältömarkkinointi ja asiakasymmärrys muuttavat markkinaa

Ihanin unelmasi markkinoinnin tuottavuudesta? Se, että tehdään kampanja, pieni kiihdytysvaihe, näkyvyyden ostamista tai muuta vastaavaa jotta saadaan liidejä ja niistä kauppaa. Ikävä tuottaa pettymystä, mutta tulokset ovat yhdestä kampanjasta laihoja jos puhutaan vaativasta, osaamisintensiivisestä liiketoiminnasta jossa asiakkaan oston tarve avautuu vain harvoin. Vielä epärealistisempaa suorasta myynnistä on puhua silloin jos asiakkaanne eivät edes ymmärrä, mitä kaikkea teiltä saa. Toisin sanoen, jos ette ennen ole investoineet markkinointiin.

On tosiasia, ettei yritys vaihda vaikkapa isoa IT-järjestelmää noin vain ja konetta tai tuotannon osaprosessia ei muuteta kampanjan seurauksena. Tämä pitää ymmärtää, jotta voidaan puhua markkinoinnin tuottavuudesta vaativassa B2B kontekstissa. Iso osa suomalaisista vientiyrityksistä on tällaisessa liiketoiminnassa. Kompleksisuutta lisää myös digitaalisuuden tuoma murros joka vaikuttaa kaikille toimialoille eli liiketoimintamurroksessa asiakas ei aina tiedä edes tarvitsevansa apua tai tukea jolloin hän harvoin menee ostopäätökseen yhdestä kampanjasta. Uskallatko myöntää ja tunnustaa nämä asiat? Hienoa, sinusta voi kasvaa erittäin tuloksellista työtä tekevä sisältömarkkinoija ja muutosagentti!

Rakenna merkityksellisyys asiakkaalle

Hyvä markkinoija katsoo kauas, ei hermostu tai hätäile. Hän pitää ostajaprofiilit työssään selkeinä, keskittyy tärkeimpiin, yhdessä yrityksen johdon ja myynnin kanssa linjattuihin ostopäättäjiin, kehittää, tekee ja tuottaa asiakasmatkaa heille. Markkinoija rakentaa pitkän ajan vaikuttavuutta yrityksen strategiasta käsin.

Me ihmiset markkinoinnin kohteina olemme tulleet nirsoiksi nopeille kampanjoille. Emme usko suureen ääneen markkinoivaa tai myyvää yritystä vaan haluamme tietää ja seurata tarkemmin, miten varmasti ja systemaattisesti meidät kumppanikseen haluavat yritys puhuu meille tärkeiden asiakashyötyjen puolesta tai mitä muut sanovat yrityksestä. B2B ostaja hakee etenkin turvaa, vakautta ostopäätökseensä. Yhteen hyvään myyntiedustajaan ei juuri luoteta, tekemisen taso pitää näyttäytyä kautta linjan yhtäläiseltä, asiakasta auttavalta ja heitä hyödyttävältä. Kampanja on osa tätä kokonaisuutta, muttei se toimi tyhjiössä yksinään.

On kriittisen tärkeää, että lähdet asenteellisesti markkinointityössä maratonille, jonka aikana työsi tulokset näyttäytyvät toki arjessa jo monella tavalla maratonin aikana:

  • Nostatte puheen tasoa, erilaistutte viestillänne
  • Pääsette eroon hintakisasta
  • Nousette halutessanne arvoketjussa
  • Saatte sisällöistä ja näkyvyydestä asiakkailtanne kiitosta
  • Yritystänne seurataan, verkkopalvelussanne vietetään aikaa
  • Tiedätte ja opitte, mikä sisältö ja kanavat toimivat millekin ostajapersoonalle
  • Toteutatte näkyväksi asiakaslähtöisyyttä
  • Opitte datasta mikä toimii, karsitte tuottamatonta investoinnin osuutta pois
  • Asiakkaat kysyvät teiltä palveluta ja tuotteita ostoprosessin varhaisessa vaiheessa, joita haluattekin heidän kysyvän

”Tuloksellinen sisältömarkkinointi ohjaa kysyntää tavoitekohderyhmän keskuudessa siihen, mitä haluattekin heidän kysyvän.”

Edellä kuvattu position muutos lähtee liikkeelle siitä, että tunnemme asiakkaamme, heidän tiedon tasonsa ja tarpeensa. Jos emme tunne, me ”vain markkinoimme”. Jos tunnemme, me ohjaamme ja autamme asiakkaitamme heidän liiketoimintansa kannalta tärkeissä uudistuksissa omalla toimialallamme.

Kenelle
Koulutus sopii kaikenkokoisten yritysten myynnin ja markkinoinnin tekijöille, joita kiinnostaa miten myyntiä voidaan tukea tuloksellisesti sisältömarkkinoinnin keinoin

Ilmoita 5, maksa 4!

Ilmoittauduthan 31.10. mennessä tästä tai amanda.peltola(at)kauppakamari.fi, p. 040 533 8537
Lisätiedot: palvelupäällikkö Heidi Sikkilä, heidi.sikkila(at)kauppakamari.fi, p. 0400 568 900

Sisältö

  • Miten asiakasymmärrys viedään näkyväksi verkkoon asiakaan ostomatkaa tukemaan, miten puhutella ja kohdentaa viestit osuvasti?
  • Millainen on toimivan sisällön rakenne, millaista sisältöä kannattaa tuottaa ja missä kanavissa asiakkaasi todennäköisesti liikkuu?
  • Asiakas tekee matkastaan kohti ostopäätöstä n. 80% ominpäin, ostopäätöksessä on myös mukana yhä useampi päättäjä – millaisen haasteen tämä asettaa sisältömarkkinoinnille ja miten tekeminen kannattaa jalkauttaa konkretiaan?

Ilmoittaudu mukaan »

 

Koulutuksessa käydään klinikka -tyylisesti läpi iltapäivällä osallistujien kysymyksiä ja ongelmatilanteita yhdessä keskustellen. Kouluttaja Katri antaa palautetta ja kehitysideoita jatkoon! Konkretiaa ja arjen työkaluksi miten lähteä liikkeelle.

Hinta

Jäsenhinta 380€ + alv 24%
Normaalihinta 480 + alv 24%

Hintaan sisältyy koulutuksen ohella koulutusmateriaali ja ohjelmaan merkityt tarjoilut.
Kauppakamarien jäsenorganisaatioiden henkilöstö osallistuu koulutuksiin aina edullisimmalla jäsenetuhinnalla. Hyödynnä myös pysyvä määräalennuksemme, ilmoita 5 – maksa 4!

Ohjelma

9:15 aamukaffit suolaasen kanssa
9:30 tilaisuus alkaa
12.00 lounas
14.00 kaffit makian kanssa
15.30 Kiitos tilaisuudesta!

Oikeudet muutoksiin:
Pidätämme oikeuden mahdollisiin hinnan- ja ohjelmanmuutoksiin. Koulutuksen järjestämisen ehtona on koulutuskohtaisen vähimmäisosallistujamäärän täyttyminen.

FT, toimitusjohtaja Katri Tanni, Differo Oy

FT, toimitusjohtaja Katri Tanni, Differo Oy

Katri Tanni (FT) on analyyttinen sisältöstrategi ja brändin rakentamiseen, verkkonäkyvyyteen sekä sosiaaliseen mediaan erikoistuneen Differo Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja. Tanni on markkinoinnin ammattilainen, jonka erityisosaamista ovat asiakasarvojen esiin nostaminen ja jalostaminen sisältökärjiksi ja -poluksi. Hän innostuu uusista asioista, perehtyy ja ottaa selvää; hänen tavoitteenaan on nostaa markkinoinnin tilaa ja arvostusta Suomessa, jotta se vihdoin saa aseman liiketoiminnan keskiössä ja asiakkaiden palvelemisessa.

Peruutusehto

Ilmoittautumisen voi peruuttaa kuluitta vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tilaisuutta. 13–7 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu. Etelä-Pohjanmaan kauppakamarilla on oikeus peruuttaa koulutustilaisuus ilman korvausvelvollisuutta ilmoittamalla asiakkaalle siitä sähköpostilla viimeistään 4 arkipäivää ennen tilaisuuden ajankohtaa. Ilmoittautumisen valmennuskokonaisuuteen tai laivaseminaariin voi peruuttaa veloituksetta väintään 21 vuorokautta ennen valmennuskokonaisuuden ensimmäisen jakson tai laivaseminaarin alkamista. 20–14 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu. Matka- ja ulkomaanseminaareissa noudatetaan vastuullisen matkanjärjestäjän ilmoittamia peruutusehtoja. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti.
Esteen ilmetessä voi osallistumisen luovuttaa kollegalle, osallistujamuutokset tulee tehdä hyvissä ajoin ennen tilaisuutta.