Asiakasviestintä sujuvaksi somessa ja sähköpostissa

Ilmoittaudu

Aika: 3.11.2020 klo 8:45 - 16:00
Paikka: Sokos hotel Lakeus, kokoustila Laakee kolmonen, Torikatu 2, 60100 Seinäjoki
Ilmoittaudu viimeistään 30.10.2020 klo 12 mennessä
Kouluttaja: Taina Parviainen
Kenelle asiakasviestintää tekeville

Muistuta ilmoittautumisen päättymisestä Tästä saat kalenterisi muistuttamaan ilmoittautumisesta pari päivää ennen määräaikaa. Huomaa, että ilmoittautumismuistutuksen lisääminen omaan kalenteriin ei toimi ilmoittautumisena meille.

Ei ole yhdentekevää, miten asiakkaille vastataan tiedusteluihin, reklamaatioihin tai vaikkapa hyökkääviin viesteihin eri kanavissa. Hyvän ja huolellisesti suunnitellun asiakasviestinnän avulla viestit oman organisaatiosi yrityskuvasta ja siitä, mitä asiakkaista pohjimmiltaan ajatellaan.

Tarkasti etukäteen mietitty ja laadittu teksti antaa viimeistellyn kuvan yrityksen tavasta toimia ja kohdella asiakkaitaan. Lisäksi somessa ja chatissä on otettava huomioon monia seikkoja, joita ei tule vastaan sähköpostilla käytävässä viestinnässä.

Osallistujat saavat myös Paremmin sanottu kuin tehty -kirjan!

Koulutus tarjoaa vinkkejä, kuinka kirjallisesta asiakaspalvelusta saadaan sujuvaa – olipa sitten kyse sähköpostien laadinnasta, sosiaalisessa mediassa käytävästä keskustelusta, chatista, reklamaatioihin vastaamisesta tai sisäisestä viestinnästä. Lisäksi koulutuksen ohjelmaan sisältyy asiakaspalveluun sopivia kielenhuollon harjoituksia, joiden avulla opitaan parantamaan omia viestien kieliasua sujuvammaksi.

Päivä antaa eväitä osallistujille kehittää omaa asiakasviestintäänsä, jotta aikaa säästyisi ja oma työ helpottuisi – oli sitten kyseessä nopeatempoisen somen ja chatin haasteet tai pidempien vastausten laatiminen esimerkiksi sähköpostissa.

Tilaisuudessa käydään läpi erilaisia tilanteita ja tekstiesimerkkejä, analysoidaan niiden taustoja ja kirjoittajaan liittyviä seikkoja sekä opitaan parantelemaan reklamaatioihin kirjoitettuja vastauksia. Ajatuksena on, että jokainen osallistuja voisi työpaikalla oppia yhdenmukaistamaan omia vastauksiaan.

Ota kaikki hyöty irti koulutuksesta:
voit lähettää kouluttajalle etukäteen tekstiesimerkki ja saat palautteen hlökohtaisesti.

Ohjeet tekstiesimerkkiin:

Tekstiesimerkki voi olla jokin asiakkaalta tai kollegalta tullut sähköposti, johon olet kirjoittanut vastauksen. Esimerkit käydään läpi yhteisesti tunnilla ja palaute ja parannusehdotukset annetaan myös kirjallisena. Ne, jotka eivät halua viestejään tarkasteltavan yhteisesti, saavat palautteen vain kirjallisena. Jokainen osallistuja saa lähettää useamman viestin. Voit myös halutessasi kertoa ja taustoittaa, millaisessa tilanteessa viestejä läheteltiin.

Viestit voivat olla sisällöltään rutiininomaista arkiviestintää tai niin sanottuja asiakkailta tulleita hankalia viestejä. Tekstiesimerkistä tulee peittää kaikki oleelliset nimi- ja osoitetiedot peitettynä.
HUOM: Varmista vielä että, sinulla on työnantajasi puolesta lupa viestin käsittelyyn kurssilla yhdessä muiden kanssa.

Lähetä esimerkki osoitteeseen:
Amandalle – amanda.peltola@kauppakamari.fi
tai suoraan kouluttaja Taina Parviaiselle – taina.parviainen@helsinki.chamber.fi

Hyvällä viestinnällä ja kielellisellä tarkkuudella erotut eduksesi muista yrityksistä ja alasi ammattilaisista!

Ilmoita 5, maksa 4!

Asiakkaidemme ja henkilökuntamme terveys on meille ensiarvoisen tärkeää ja voit turvallisesti tulla lähikoulutuksiimme. Noudatamme ja seuraamme jatkuvasti viranomaisten ohjeistuksia ja määräyksiä. Huomioimme tilaisuuksiemme osallistujamäärissä sen, että tarvittava turvaväli onnistuu. Myös hygieniaan kiinnitetään erityistä huomiota. Kaikkiin kauppakamarin koulutuksiin voit osallistua myös etäyhteydellä! 

Ilmoittauduthan 30.10. mennessä tästä tai amanda.peltola(at)kauppakamari.fi, p. 040 533 8537
Lisätiedot: palvelupäällikkö Heidi Sikkilä, heidi.sikkila(at)kauppakamari.fi, p. 0400 568 900

Sisältö

Vaativat ja hankalat viestit – miten vastata heittämättä bensaa liekkeihin?

  • Milloin ja miten kannattaa vastata?
  • Kultaiset kiellot, eli miten asiakkaalle ei koskaan kannata vastata?
  • Miten laatia hyvä mallivastaus ja sen muunnelmat tilanteen mukaan?
    • vastaustyyliin liittyvät seikat
    • toimiva tekstin rakenne

 Kielenhuollon harjoituksia, joissa kerrataan

  • pilkkusääntöjä
  • yhdyssanoja
  • numeroiden taivutusta
  • lyhenteitä
  • passiivisia.

 Verkkoviestintä ja chat asiakaspalvelun tukena

  • Miten viestiä somessa (mm. Twitter)?
  • esimerkkejä onnistuneesta ja epäonnistuneesta viestinnästä netissä
  • sosiaalinen media ja yrityksen chat arjen viestinnän helpottajana
  • sujuvaa sisäistä viestintää intrassa ja sähköpostilla.

Osallistujien omien viestien tarkastelua ja/tai muita esimerkkitapauksia

  • asiakkailta saatujen viestien ja organisaation omien vastausten tarkastelua ja tekstien parantelua
  • valmiiden mallivastauspohjien suunnittelua oman työn tueksi
  • hyvien ja toimivien vastausfraasien käsittelyä
  • epäsopivien ja kiireessä kirjoitettujen ilmausten piilomerkitysten tutkiskelua
  • eväitä ja vinkkejä siihen, miten omassa yrityksessä voidaan koulutuksen jälkeen itsenäisesti kehitellä mallivastauksia eri tilanteisiin.

Palautetta koulutuksesta:

”Erinomainen ja innostunut kouluttaja, joka sai omalla innostuneisuudella asenteellaan kaikki kivasti mukaan.”

”Innostava opettaja. Oppi esimerkkien kautta.”

”Otettiin hyvin esille esimerkkejä juuri sellaisista asioista, joissa tulee helposti virheitä.”

”Kouluttajan materiaali on hyvin laadittu, ja toteutus toimi hyvin.”

”Koulutus oli loistava, mutta mielestäni sen olisi voinut järjestää kaksipäiväisenä, sillä asiaa olisi varmasti riittänyt”

”Kouluttaja oli selkeästi asiansa osaava. Koulutuksen sisältö oli hyvin työelämälähtöinen ja käytäntöön sovellettava.”

”Kouluttaja oli asiansa osaava ja toi hyvin esimerkein asian esille. Sujuvasanainen.” |

Koulutuksen hyöty omassa työssä 4,54/5

Hinta

jäsenetuhinta 365 € + alv 24 %
normaalihinta 550 € + alv 24 %

Kauppakamarien jäsenorganisaatioiden henkilöstö osallistuu koulutuksiin aina edullisimmalla jäsenetuhinnalla. Hinta
Hintaan sisältyy koulutuksen ohella koulutusmateriaali ja ohjelmaan merkityt tarjoilut sekä Paremmin sanottu kuin tehty -kirja.

Hyödynnä myös pysyvä määräalennuksemme, ilmoita 5 – maksa 4!

Ohjelma

8.45 Ilmoittautuminen ja aamukahvit
9.00 Tilaisuuden avaus
12.00 lounas
14.00 iltapäiväkahvi
16.00 koulutus päättyy

Oikeudet muutoksiin:
Pidätämme oikeuden mahdollisiin hinnan- ja ohjelmanmuutoksiin. Koulutuksen järjestämisen ehtona on koulutuskohtaisen vähimmäisosallistujamäärän täyttyminen.

FM, KTK, KauppakamariTiedon päätoimittaja Taina Parviainen, Helsingin seudun kauppakamari

FM, KTK, KauppakamariTiedon päätoimittaja Taina Parviainen, Helsingin seudun kauppakamari

Taina Parviainen toimii Helsingin seudun kauppakamarilla KauppakamariTieto-palvelun päätoimittajana ja johtamisen, myynnin ja markkinoinnin kirjojen tuottajana. Hän kouluttaa kielen ja viestinnän aiheista, kuten mainoskielestä, kielenhuollosta ja asiakasviestinnästä sekä esiintymisestä. Häneltä on ilmestynyt aikaisemmin muun muassa teokset Paremmin sanottu kuin tehty, (V)ihastuttava mainoskieli – fraaseista fiiliksiin ja Onnistu kouluttaja – 7 askelta yleisön hurmioon, joka on kirjoitettu yhdessä Timo Valvion kanssa.

Peruutusehto

Ilmoittautumisen voi peruuttaa kuluitta vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tilaisuutta. 13–7 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu. Etelä-Pohjanmaan kauppakamarilla on oikeus peruuttaa koulutustilaisuus ilman korvausvelvollisuutta ilmoittamalla asiakkaalle siitä sähköpostilla viimeistään 4 arkipäivää ennen tilaisuuden ajankohtaa. Ilmoittautumisen valmennuskokonaisuuteen tai laivaseminaariin voi peruuttaa veloituksetta väintään 21 vuorokautta ennen valmennuskokonaisuuden ensimmäisen jakson tai laivaseminaarin alkamista. 20–14 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu. Matka- ja ulkomaanseminaareissa noudatetaan vastuullisen matkanjärjestäjän ilmoittamia peruutusehtoja. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti.
Esteen ilmetessä voi osallistumisen luovuttaa kollegalle, osallistujamuutokset tulee tehdä hyvissä ajoin ennen tilaisuutta.